Lipiec to miesiąc najwyższej oglądalności internetowych serwisów
turystycznych, jednak niewiele mniejszą średnią liczbę
użytkowników odnotowano na tych witrynach pod koniec roku, w
grudniu - wynika z raportu „Turystyka w internecie. Jesień–Zima
2005” opracowanego przez Gemius SA. Celem liczącego ponad 70 stron
opracowania jest analiza oglądalności i profilu społecznego
widowni witryn o tematyce turystycznej funkcjonujących w polskim
internecie w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Analiza zawiera m.
in. rankingi najpopularniejszych witryn według zasięgu, średniej
liczby sesji na użytkownika, czasu spędzanego w serwisie. W
raporcie uwzględniono m. in. wyniki badań gemiusTraffic oraz
Megapanel PBI/Gemius.
Dynamiczny wzrost rynku internetowego w Polsce skłania coraz większą
liczbę firm do wykorzystywania tego medium w swojej działalności. I
tak, według autorów opracowania, do najaktywniej działających w
Internecie w 2005 roku branż zaliczyć można: finanse,
telekomunikację, edukację oraz turystykę. Szczególną pozycję z
punktu widzenia wykorzystania internetu zajmuje ostatni z
wymienionych sektorów. Internet umożliwia podmiotom branży
turystycznej nie tylko atrakcyjną prezentację swojej oferty, ale
również bezpośrednią sprzedaż produktów i usług internautom łączącym
się i z kraju i zza granicy.
Analizę oglądalności poszczególnych serwisów turystycznych w
ostatnim kwartale 2005 roku przeprowadzono na podstawie danych z
listopada.
W procesie przygotowywania raportu pod uwagę brano trzy grupy witryn,
które były uwzględnione w badaniu Megapanel PBI/Gemius w listopadzie
2005 roku:
1. serwisy turystyczne na witrynach portali,
2. firmowe serwisy turystyczne (pkt. 1 i 2, Tabela 1),
3. pozostałe serwisy turystyczne (Tabela 2).
Tabela 1. Serwisy turystyczne - firmowe i na witrynach portali

Źródło: Gemius SA, Raport "Turystyka w Internecie. Jesień - Zima
2005"
Jak czytamy w raporcie, w listopadzie 2005 roku najpopularniejszym
ze wszystkich uwzględnionych w analizie serwisów turystycznych była
część portalu Onet.pl poświęcona turystyce („pasaż
turystyczny”). Serwis ten odwiedziło w analizowanym miesiącu 12,6
proc. użytkowników internetu. Na dalszych miejscach – z zasięgiem
nie przekraczającym 3,2 proc. - znalazły się: serwis
pilot.pl, udostępniający interaktywną mapę Polski oraz
część dotycząca turystyki portalu Wirtualna Polska
(http://turystyka.wp.pl).
Serwisami, na które użytkownicy powracali najczęściej (średnia
liczba sesji na użytkownika) okazały się spanie.pl
oraz triada.pl. Z kolei serwisy, na których
spędzono przeciętnie najwięcej czasu to wczasy.net.pl
oraz triada.pl. Na pierwszym z nich spędzono
średnio prawie 15, a na drugim – nieco ponad 14 minut.
Jak wynika z badań Gemius SA miesiącem, w którym obserwuje się
największy wzrost oglądalności serwisów turystycznych jest lipiec.
Wyraźny wzrost zainteresowania ofertą turystyczną przypada również
na listopad i grudzień. Mimo to oglądalność serwisów turystycznych w
sezonie świąteczno–noworocznym jest średnio o jedną czwartą niższa
niż w sezonie letnim.
Tabela 2. Serwisy turystyczne - pozostałe

Źródło: Gemius SA, Raport "Turystyka w Internecie. Jesień - Zima
2005"
W celu bardziej szczegółowego przedstawienia wyników oglądalności
serwisów turystycznych strony objęte analizą podzielono ponadto na
dwie kategorie oraz wyłączono z analizy serwisy będące częścią
największych polskich portali.
Do pierwszej kategorii przypisano serwisy poświęcone wyłącznie
turystyce krajowej. W tej grupie największy odsetek internautów
odwiedzał strony pilot.pl oraz spanie.pl.
Do kategorii drugiej zaklasyfikowane zostały serwisy zawierające
również lub przede wszystkim oferty wypoczynku za granicą. W tej
kategorii serwisami, które odwiedziła największa liczba użytkowników,
okazały się wakacje.pl oraz eurorest.net.
Jak pokazała przeprowadzona przez Gemius SA analiza, pomimo
podobnego zainteresowania użytkowników możliwościami wyjazdów
krajowych i zagranicznych, zdecydowana większość internautów po
przeanalizowaniu ofert decyduje się na wyjazd na terenie Polski.
W raporcie nie zabrakło także zestawienia serwisów najchętniej
odwiedzanych z lokalizacji zagranicznych. Serwisem, w którego
widowni użytkownicy zagraniczni stanowią największy udział (39,3
proc.) był serwis poland.com i ten przykład, według
autorów, wskazuje, że istnieje realne zapotrzebowanie wśród
internautów na informacje w językach obcych na temat naszego kraju
oraz oferty turystycznej. Oferta językowa jest nieco zaniedbywana
wśród wydawców.
Jaki jest profil społeczny korzystających z serwisów turystycznych
on-line? Informacje zawarte w raporcie wskazują, że wśród
użytkowników, którzy w listopadzie 2004 roku odwiedzili przynajmniej
jeden serwis turystyczny, jest - w porównaniu do całej populacji
użytkowników internetu - znacznie mniej najmłodszych internautów,
czyli liczących 14 lat lub mniej. Udział tej kategorii wiekowej w
grupie odwiedzających serwisy turystyczne wynosi 6,3 proc., a wśród
ogółu internautów – 14 proc.
Z serwisów turystycznych nieco częściej korzystają mężczyźni niż
kobiety. Tendencję taką można zaobserwować bez różnicy na to, czy
serwis funkcjonuje niezależnie, czy też stanowi część portalu.
Największy udział wśród użytkowników serwisów turystycznych stanowią
osoby młode, w wieku 15–24 lata. Większość korzystających z serwisów
turystycznych to osoby z wykształceniem co najmniej średnim lub
niepełnym średnim. Informacji o ofertach turystycznych w internecie
poszukują najczęściej osoby
codziennie łączące się z siecią – ponad 64 proc. osób, które
odwiedzają serwisy turystyczne korzysta z internetu codziennie lub
prawie codziennie.
Charakterystyka użytkowników serwisów turystycznych - wiek

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, listopad 2005
Charakterystyka użytkowników serwisów turystycznych - staż w
Internecie

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, listopad 2005
Profil widowni serwisów oferujących wypoczynek w kraju i za
granicą - wykształcenie

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, listopad 2005
Dynamika oglądalności serwisów internetowych poświęconych turystyce
i organizacji wypoczynku jest skuteczną miarą faktycznego
zainteresowania internautów podróżami. Trendy zauważone na podstawie
analizy odwiedzin na witrynach o tej tematyce funkcjonujących w
polskim internecie wykazują sezonowe wahania, odpowiadające w dużym
stopniu trendom w natężeniu ruchu turystycznego, które obserwuje się
na podstawie analiz Głównego Urzędu Statystycznego oraz innych
instytucji monitorujących branżę turystyczną w naszym kraju.
Monitorowanie natężenia ruchu na witrynach internetowych oraz
poszczególnych sekcjach serwisu może więc w istotny sposób pomóc w
formułowaniu ofertowej odpowiedzi na oczekiwania klientów oraz
dostarczać podstaw do prognozowania realnego zainteresowania
usługami turystycznymi on-line w określonym przedziale czasowym.
Treści zawarte w raporcie stanowią zatem nieocenione wskazówki dla
prowadzących serwisy o tematyce turystycznej.
Kolejny raport „Turystyka w internecie. Wiosna-Lato 2005” Gemius SA
opublikuje na początku października br.