System równomiernie temperowany to przyjęty w muzyce europejskiej
podział oktawy na dwanaście odcinków równych w mierze oktawowej. Jeden
taki odcinek, równy
oktawy, nazywamy
półtonem.
System równomiernie temperowany został stworzony przez J. Neidhardta (1706 i 1724) w oparciu o prace Werckmeistra [8, str. 897].
Ukoronowaniem wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego było
opublikowanie przez Jana Sebastiana Bacha ,,Das Wohltemperierte
Klavier''[3], czyli zbioru 48 preludiów i fug, we wszystkich
tonacjach durowych i molowych. Potrzeba systemu temperowanego wypłynęła
z praktyki muzycznej. Bez systemu równomiernie temperowanego niego nie
dało się tak nastroić klawesynu (ani żadnego innego instrumentu) tak,
żeby można było grać czysto w dowolnej tonacji. Instrument albo był
nastrojony do C-dur albo do A
-dur. Jeżeli było trzeba zagrać na
koncercie jeden utwór w C-dur i drugi w A
-dur, to przygotowywano
dwa, odpowiednio nastrojone klawesyny. Po wprowadzeniu systemu
temperowanego wystarczył jeden klawesyn.
Znaki chromatyczne są to oznaczenia wskazujące na zmianę wysokości dźwięku.
Zbiór znaków chromatycznych oznaczymy w następujący sposób:
![]() |
(1.2) |
Kasowniki spotyka się głównie w zapisie nutowym, w zapisie harmonicznym najczęściej nie są potrzebne.
W zapisie nutowym znaki chromatyczne stawia się przed nutami, natomiast w zapisie harmonicznym - za literowymi nazwami dźwięków.
![]() |
(1.3) |
Pełna przestrzeń nazw dźwięków to zbiór wszystkich możliwych nazw dźwięków.
Innymi słowy, jest to następujący iloczyn kartezjański:
![]() |
(1.4) |
To oznacza, że
jest to zbiór wszystkich możliwych nazw literowych
(
), we wszystkich oktawach (
), z wszystkimi możliwymi liczbami
(
) wszystkich znaków chromatycznych (
).
Przestrzeń naturalnych nazw
dźwięków to podzbiór pełnej przestrzeni dźwięków składający się z tych
jej elementów, które mają
, czyli innymi słowy jest to zbiór
dźwięków bez znaków chromatycznych.
![]() |
(1.5) |
Dźwięk (w rozumieniu harmonii)1.1 oznaczany symbolem
to element zbioru
, czyli
![]() |
(1.7) |
W takim razie
to czwórka uporządkowana:
![]() |
(1.8) |
gdzie
![]() |
(1.9) |
czyli
Dźwięki (w rozumieniu harmonii) oznaczamy w następujący sposób:
![]() |
(1.10) |
![]() |
(1.11) |
W dalszej części dokumentu dźwięki w rozumieniu harmonii będziemy albo specjalnie opisywać w nawiasach albo nazywać po prostu ,,dźwiękami''.
Klika przykładów
![]() |
(1.12) |
Istnieją znaki którymi można oznaczyć dwa krzyżyki lub dwa bemole, ale nie są tutaj dla nas istotne.
Dla każdego dźwięku można określić jego częstotliwość. Może się przy tym
zdarzyć tak, że dwa różne dźwięki będą miały tą samą częstotliwość, na
przykład
i
.
Mówi się też o dźwiękach bez specyfikowania oktawy, wtedy przez na
przykład
możemy rozumieć
z dowolnej oktawy.
zostało mianowane punktem odniesienia, i ściśle określa
umiejscowienie dźwięków na skali częstotliwości, ponieważ pozostałe
dźwięki definiuje się poprzez odniesienie do
.
W Polsce często jest określane nazwą ,,a razkreślne''.
![]() |
(![]() |
![]() |
(![]() |
![]() |
(![]() |
![]() |
(![]() |
![]() |
(![]() |
![]() |
(z definicji) |
![]() |
(![]() |
W ten sposób możemy opisać przy pomocy liter siedem podstawowych dźwięków. Brakuje nam jednak nazw dla pozostałych czterech możliwych do uzyskania dźwięków. Nie mają one nazw literowych, ale uzyskujemy je w sposób pośredni, używając znaków chromatycznych.
Na przykład F
to ,,F plus jeden półton''. Albo G
to ,,G
minus jeden półton''. Akurat tak się ciekawie składa że F
i G
mają tą samą częstotliwość bazową. Istnieją również podwójne
krzyżyki i podwójne bemole.
Nazwa składa się z dwóch części: Liczby stopni licząc od podstawy
(
) i rozmiaru interwału, czyli liczby półtonów (
).
Interwał to para uporządkowana
.
Własności interwału:
Innymi słowy, tercja mała ma trzy półtony, ale trzy półtony nie są tercją małą.
Aby określić interwał pomiędzy dźwiękami
i
należy wykonać
następujące operacje:
Można też mówić o interwale w oderwaniu od dźwięków. Tak dzieje się na przykład przy definiowaniu skali jako listy odległości w półtonach. Odległości te w praktyce muzycznej są wyrażane nazwami interwałów o odpowiadających liczbach półtonów. Na przykład odległość trzech półtonów jest przez muzyków nazywana tercją małą. Oczywiście, mogłaby być równie dobrze (z punktu widzenia teorii) nazwa np. sekundą zwiększoną, ale żaden normalny muzyk tego nie robi (chyba że się wygłupia).