![]() |
(1.1) |
W muzyce europejskiej (w odróżnieniu od muzyki np. indyjskiej albo
arabskiej) oktawa została podzielona na dwanaście odcinków. Odcinki te
nie są równiej długości w hercach, natomiast są równe w mierze
oktawowej. Dzięki temu każdy następny odcinek jest równy długości
poprzedniego odcinka, pomnożonej przez pewną stałą. Stała ta wynosi
. Wynika to z prostej przyczyny -
oktawa została podzielona na odcinki o długości
oktawy.
Próbując wytłumaczyć oktawę prostym językiem, można powiedzieć tak:
oktawa to coś jakby ,,dwa-razy-wyższość'' (częstotliwości). Jeżeli
dźwięk
jest dwa razy wyższy od dźwięku
, to innymi słowy ,,
jest wyższy o jedną dwa-razy-wyższość od
''. Jeżeli
jest cztery
razy wyższy od
, to powiedzielibyśmy, że ,,
jest wyższy o dwie
dwa-razy-wyższości od
''. Dlaczego dwie? Weźmy dźwięk
. Potem
wyobraźmy sobie dźwięk
dwa razy wyższy od niego. Następnie
wyobraźmy sobie coś dwa razy wyżej niż
i nazwijmy to
. W sumie
będzie miał częstotliwość cztery razy wyższą od
. Natomiast będą
to dwie ,,dwa-razy-wyższości'', jedna od
do
, i druga od
do
.
Podaję tutaj tabelę która pokazuje zależność pomiędzy częstotliwością a oktawą. Dodałem jeszcze kolumnę ,,struna'', która pokazuje jak zależności wyglądają np. na strunie gitary. Należy tutaj pamiętać, że połowa struny drga dwa razy szybciej niż cała struna, a więc daje dźwięk o oktawę wyższy niż dźwięk całej struny.