Centrum Informacji
Zespół Szkół Nr 24 im. prof. Stefana Bryły



Layout By


 


Klub Medialny




  • Wiedza obejmująca zakres edukacji medialnej powinna być utrwalona i rozwinięta w taki sposób, aby uczeń potrafił korzystać z wytworów różnego typu przekazów medialnych
    i związanego z nimi sprzętu - swobodnie wykorzystując je do swoich potrzeb
    związanych z nauką jak też zainteresowaniami.
  • Edukacja ta, w dalszym ciągu obejmuje - praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności.
  • Dotyczy ona zarówno komunikacji społecznej, jak też rodzajów, gatunków, typów mediów
    ich produkcji i oddziaływania na odbiorcę.
  • Wiąże się to z potrzebą korelacji związanych z tym przedmiotów
    - język polski, język angielski, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza,
    - także wiedza o kulturze, technologia informacyjna.
  • Przy realizacji programu możliwe jest organizowanie "SPOTKAŃ Z MEDIAMI"
    poprzez kontakt bezpośredni z :
    - produkcjami medialnymi (książką, wydawnictwem, filmem, teatrem, prezentacją itp)
    - ich twórcami (pisarzem, reporterem, wydawcą, aktorem, rezserem innym twórcą)
    - przedstawicielami nauki badającymi działania mediów
    Kontakt pośredni, związany z propozycjami:
    - Powszechnej Wideoteki Edukacyjnej
    - wybranych przykładów Teatru TV, Klubu Filmowego Dwójki,
    - wykorzystanie wydawnictw serii Encyklopedii multimedialnych PWN.

KLUB EDUKACJI MEDIALNEJ

Od roku szkolnego 2003/2004 powstały przy Centrum Informacji dodatkowe dwie formy pracy z młodzieżą.
Są to: Klub Edukacji Medialneji Koło Multimedialne, których zarówno programy, jak i formy pracy są zbliżone,
jednak nie zawierają w swych założeniach i celach konieczności wysokiej sprawności informatycznej.
Opierają się bardziej na zainteresowaniu i umiejętności wykorzystywania podstawowych mediów, elementów ich języka
i radzenia sobie we właściwym ich odbiorze oraz praktycznym wykorzystywaniu w pracy nad konkretnymi projektami.

    Dotąd w ramach zajęć Klubu Medialnego oraz Koła Multimedialnego zrealizowane zostały projekty:
  1. Zorganizowanie dla szkoły i środowiska dzielnicy Wola - wystawy prac fotografii krajobrazowej o. Czesława Kozłowskiego
    w Galerii na Kole pod hasłem Kultura Polski na tle Europy "Regiony Polski - Kaszuby" w ramach cyklu 'SPOTKANIA Z MEDIAMI'
  2. Przygotowanie materiałów dotyczących ciekawych wydarzeń z życia szkoły - do publikacji na stronie internetowej szkoły
  3. Opracowywania i wydania kwartalnika bibliotecznego "Nie tylko media"
  4. Opracowanie i wydanie katalogu wystawy "Regiony Polski - Kaszuby"


Członkowie Klubu Medialnego

W trakcie przygotowan do obchodów Tygodnia Socratesa w naszej szkole
Koło Multimedialne opracowywało materiały do tablic informacyjnych oraz gablot na korytarzu szkoły
podstawowe wiadomości na temat państw, z których szkoły współpracują z nami w ramach programu Socrates Comenius.
Informacje w języku angielskim umieszczone zostały na Tablicach Informacyjnych,
natomiast gabloty na korytarzu zawierają informacje w języku polskim
przeznaczone nie tylko dla uczniów, także dla rodziców odwiedzających szkołę.


Tablica z krajami współpracującymi z nami
w ramach programu Socrates Comenius


KOŁO MULTIMEDIALNE

W Kole Multimedialnym pracują uczniowie różnych klas
od ogólnych poprzez kulturowe , informatyczne,
są także chętni z klas o profilu zarzadzanie informacją.


Prace nad przygotowaniem kwartalnika "Nie tylko media"
Zebrane wczesniej artykuły i recenzje ze spotkań
wymagają odpowiedniego opracowania w edytorze tekstu, składu.
Zebrane zdjecia i inne materiały graficzne
wymagają dostosowania do możliwosci i potrzeb gazetki szkolnej.



Prace nad przygotowaniem katalogu trwały do lutego.
Po ich zakonczeniu, katalog został opatrzony krótkim wstępem
w języku angielskim


Katalog z wystawy fotografii krajobrazowej "Regiony Polski - Kaszuby""

Ponadto w ramach organizowanych SPOTKAŃ Z MEDIAMI uczniowie wzięli m.in.udział w:

  • Wykładzie na Nowe Tysiąclecie A. Wajdy "Lekcja filmu polskiego"" zorganizowanym na Uniwersytecie Warszawskim
  • Zajęciach edukacyjnych 48 Krajowych Targach Książki w Pałacu Kultury i Nauki
  • Spotkaniach z politykami, dziennikarzami i ludźmi nauki w ramach Festiwalu Nauki
  • Spotkaniu z krytykiem filmowym T. Sobolewskim w dyskusji nad współczesnym odbiorem Pamiętnika z Powstania Warszawskiego M. Białoszewskiego, które odbyło się jednocześnie w Międzynarodowym Dniu Bibliotek Szkolnych,
  • Festiwalu edukacyjnym Media w Unii Europejskiej prezentującym twórczość I. Szabo oglądając filmy Mefisto, Hanussen, Zaufać
  • Spotkaniu R. Kapuścinskim na temat ostatnich propozycji literackich pisarza i reportera Autoportret reportera oraz Podróże z Herodotem oraz dyskusji na temat dawnego i współczesnego dziennikarstwa.
  • Wykładzie prof. H. Samsonowicza na temat początków państwa polskiego w oparciu o źródła pisane i najnowsze badania naukowe


Spotkanie Festiwalu Europejskiego



W ramach organizowanego festiwalu Europejskiego w naszej szkole podczas którego prezentowały się szkoły z Warszawie i województwa mazowieckiego uczniowie pracujący w Klubie Medialnym mogli zaprezentować swój dorobek, a także spotkać się z prof. Marylą Hopfinger z Polskiej Akademii Nauk, naukowym autorytetem w dziedzinie mediów i komunikacji społecznej.

prof. Maryla Hopfinger-Amsterdamska

Jest profesorem w Instytucie Badań Literackich PAN. Wykłada w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i Colegium Civitas.

Opublikowała:
- "Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy i interpretacji"[1974]
- "Kultura współczesna - audiowizualność"[1985]
- "W laboratorium sztuki współczesnej. O roli słowa i obrazu."[1993]
- "Kultura audiowizualna u progu XXI wieku [1997]
- "Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej."[2003]
Pod jej redakcją ukazały się m.in.:
- "Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej"[1997]
- "Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia" [2002]

Profesor M. Hopfinger w swoich pracach omawia kształtowanie się kultury audiowizualnej i jej współczesne przemiany. Interesuje się starszymi mediami:
* słowem, obrazem, literaturą w nowej sytuacji komunikacyjnej,
* mową w potocznym porozumiewaniu się ludzi,
* strategiami intermedialnymi
[happeningami, hiperrealizmem, konceptualizmem]
W swoich pracach poświęca dużo uwagi nowym mediom -
od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, nowym przekazom audiowizualnym.


Zwraca uwagę na wpływ, jaki wywierają przemiany cywilizacyjne - na zmianę roli tych mediów w kulturze, a także innego ich odbioru, przez uczestników kultury.

Program Festiwalu obejmował m.in. prezentacje 16 szkół realizujących projekty programu Socrates Comenius z Warszawy i terenu województwa mazowieckiego, możliwość wymiany poglądów uczniów i nauczycieli, bądź uzyskanie potrzebnych informacji potrzebnych do przygotowania dalszych projektów.
Członkowie Klubu przygotowali na Festiwal materiały promujące prace naszej szkoły w programie Socrates Comenius (plakaty, plansze, identyfikatory, tablice informacyjne) a także fragmenty kronik z działań Klubu. Prace wykonywane na zajęciach, reportaże zdjęciowe z wyjść na spotkania z ludźmi kultury i nauki, prezentacje w programach komputerowych PowerPoint: Spacerkiem po Warszawie z muzyką Cz. Niemena, Warszawa w obiektywie Marcina Dudka, wydawnictwa: Katalog wystawy Regiony Polski Kaszuby, Biuletyn Klubu Medialnego, Informatory medialne, Katalogi wydawnictw o mediach.
Ponadto przygotowane zostały tablice z prezentacją Klubu w kronice szkolnej a także banery informacyjne Klubu Medialnego i Centrum Informacji.

Uczniowie Klubu po wykładzie inauguracyjnym Media w edukacji europejskiej spotkali się z prof. M. Hopfinger w sali komputerowej. Podczas spotkania zaprezentowali swoje prace, dotychczasowy dorobek wydawniczy, a także najbliższe plany. W trakcie dyskusji na temat mediów, pytali o zainteresowania i wybory pani profesor dotyczące literatury i filmu, szczególnie zainteresowali się historią rozwoju komunikacji społecznej i mediów w kontekście kulturowym (udziału w nim kultury masowej i wysokiej). Pytali nie tylko o początki zainteresowania filmem i innymi mediami, a także możliwości poszerzenia wiedzy w tym zakresie w dzisiejszych realiach ( wydawnictwa, wykłady, kierunki studiów). Dyskusja dotyczyła także preferowania własnych upodobań w tym zakresie w edukacji i konieczności tworzenia nowych kierunków zgodnych z błyskawicznym rozwojem "cywilizacji medialnej". Wpływ mediów na życie poszczególnych jednostek i całych społeczeństw, globalizacją życia gospodarczego i społecznego wywołuje u młodych ludzi obawy, jakie w związku z tymi zmianami wartości będą najważniejsze.

W trakcie spotkania młodzi ludzie pytali o prywatne zainteresowania filmem i innymi mediami, przyczynach wyboru drogi naukowej w tej dziedzinie. Pani profesor wyraziła chęć ponownego spotkania w przyszłości z młodzieżą naszej szkoły, mając nadzieję na kontynuacje współpracy, pozostawiła na dobry początek pracy Klubu - antologię tekstów poświęconych mediom, od najdawniejszych - po współczesne pod własną redakcją Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku
Wymiana poglądów miedzy młodymi odbiorcami, pragnącymi nauczyć się czytania i rozumienia mediów - od literatury, aż po najnowsze produkcje multimedialne, a profesorem Instytutu Literatury PAN prezentującą dojrzałość spojrzenia, człowieka pracującego nad zagadnieniami mediów od wielu lat, jest nie tylko możliwa, ale przynosi konkretne rezultaty, wyjaśnienie wątpliwości, bądź utwierdzenie się w swoich poglądach, a także motywacji do kontynuacji podjętych tematów.




Co widać i słychać ... w Muzeum Powstania Warszawskiego





Uczniowie pracujący w Klubie mieli okazję jako jedni z pierwszych w naszej szkole, poznać zbiory muzeum, w oprawie medialnej dotąd nie spotykanej, podczas dotychczasowych ekspozycji muzealnych. Do końca października możliwe zwiedzanie bez opłat wykorzystaliśmy w ostatniej chwili, bowiem od listopada już muzeum proponuje symboliczne opłaty. Poza dotychczasowymi wiadomościami jak dużym zainteresowaniem cieszy się ekspozycja warto wspomnieć, że pod koniec października możliwość jej obejrzenia przez grupy zorganizowane - terminy zarezerwowane były do stycznia. Mamy nadzieję, że krótka fotograficzna relacja z muzeum, zachęci niezdecydowanych do podjęcia decyzji o sprawdzeniu wiarygodności zasłyszanych dotąd informacji od znajomych...czy z mediów.



Po wejściu do muzeum pierwsze wrażenie "autentyzmu miejsca" odczuwamy natychmiast... tętno, puls, serce powstania.... różnie nazywany dźwięk - a odczuwany bardzo podobnie. Bez względu na swoje poglądy, przekonania - czujemy powagę sytuacji i napięcie... rosnące napięcie.
Umiejętność przekazu prawdy o powstaniu z wykorzystaniem całego zestawu mediów od słowa drukowanego, teatralizacji, poprzez dokument , wywiad, a nawet zabawę ( jeżeli tak można nazwać możliwość korzystania z pieczęci przypominających dni powstania, kredek, farb) a więc możliwość poznania wydarzeń tak odległych dla najmłodszych - za pomocą programów dla dzieci, rekwizytów ( czy teatralnych?) dla młodszych odbiorców, łatwiejsza w odbiorze prawda o czasach dotąd nie poznanych do końca, a już kontrowersyjnych dla wielu dorosłych.
Muzeum ulega ciągłym zmianom, powstają nowe miejsca...dalsze ekspozycje A co pamiętamy o powstaniu... może warto zajrzeć na stronę www muzeum, jest wszakże dostępna nawet po wpisaniu w wyszukiwarce np. google hasła: Muzeum Powstania. Mamy tam obszerną część dokumentacyjną oraz galerie zdjęć, dotyczących powstania często nigdzie dotąd nie publikowanych.

W 1944 legalne władze polskie podjęły decyzję o rozpoczęciu w Warszawie powstania przeciw niemieckiemu najeźdźcy. W wyniku Powstania Warszawskiego przez dwa miesiące na terenie stolicy funkcjonowało legalne, dobrze zorganizowane, wolne państwo polskie. Był to ostatni taki okres aż do momentu upadku reżimu komunistycznego w 1989 r.


Co wiemy o Powstaniu Warszawskim ?

Decyzję o rozpoczęciu powstania w Warszawie
1 sierpnia o godz. 17:00 podjął Komendant Główny AK, gen. Tadeusz "Bór" Komorowski dzień wcześniej w obecności Komendanta Okręgu Warszawskiego AK, płk Antoniego Chruściela "Montera" oraz Delegata Rządu Jana Stanisława Jankowskiego. Dowódcą Powstania Warszawskiego został mianowany płk Antoni Chruściel "Monter", "Nurt". Dowódcą niemieckich sił tłumiących Powstanie został gen. Erich von dem Bach, zaś w kierowanej przez niego akcji brało w sumie
około 50 tysięcy żołnierzy niemieckich i sił sprzymierzonych z Niemcami.


W walkach w Warszawie zginęło około 18 tysięcy żołnierzy powstańczych oraz 180 tysięcy cywili. Jego efektem było również niespotykane w swej skali zniszczenie stolicy - około 70-80% budynków Warszawy zostało zburzonych przez Niemców (zarówno w trakcie Powstania, jak też w wyniku planowej akcji niszczenia miasta po Powstaniu). Wskutek bierności aliantów zachodnich oraz zatrzymania ofensywy sowieckiej Powstanie poniosło także fiasko polityczne, osłabiając zamiast wzmocnić pozycję rządu polskiego w Londynie. Wraz z upadkiem Powstania Polska utraciła nadzieję na utrzymanie suwerenności po zakończeniu II wojny światowej.

Przez długie lata władze komunistyczne manipulowały społeczną percepcją Powstania Warszawskiego, zupełnie pomijając aspekt legalności jego wybuchu oraz istnienia Polskiego Państwa Podziemnego, które na czas Powstania stało się pełnoprawną, jawną cywilną władzą Polski. Oddając hołd poległym powstańcom przedstawiano ich jako ofiary rzekomo zbrodniczej polityki polskich władz cywilnych. Aspekt międzynarodowy Powstania komuniści bądź całkowicie pomijali, bądź przedstawiali w krzywym świetle, całkowitym milczeniem zbywając haniebną rolę Sowietów w zdławieniu Powstania. Dopiero odzyskanie wolności w 1989 r. pozwoliło na rzetelne opracowanie historii Powstania Warszawskiego.
Zapraszamy do lektury opracowań historycznych na temat Powstania Warszawskiego: Klęska w obozie zwycięzców - polski czyn zbrojny 1939-1945, prof. dr hab. Wojciech Roszkowski ; Stolica Wolności, dr Andrzej Kunert



SPOTKANIA Z MEDIAMI - DZIENNIKARSTWO


Spotkanie w Polityce na temat: Oblicza demokracji w państwach europejskich - w mediach publicznych.





W grudniu 2004 grupa członków Klubu Medialnego udała się na spotkanie w redakcji magazynu POLITYKA. Spotkanie to odbyło się już kolejny raz, i podobnie jak w latach ubiegłych, miało na celu przybliżenie pracy dziennikarza, a ponadto dyskusję nad wykorzystaniem mediów w państwie demokratycznym na przykładzie bieżących wydarzeń na Ukrainie. Spotkanie obejmowało także rozmowę z publicystą problemów międzynarodowych - Adamem Szostkiewiczem na temat aktualnego stanu gospodarki i demokratycznych przemian państwa ukraińskiego, w kontekście wyborów politycznych i moralnych obywateli.




Była to kolejna szansa poznania i zainteresowania nowych członków Klubu pracą redaktora czasopisma. Po krótkiej drodze tramwajem nr 20 dotarliśmy pod nowoczesny budynek redakcji ulokowany w pobliżu pętli przy pl. Unii. Powitał nas pan Piotr Adamczewski, redaktor główny wydania, który pomimo goniących go terminów oddawania numeru do druku, zgodził się opowiedzieć nam o swojej pracy w wydawnictwie. Przedstawił krótką historię wydawnictwa i jego przeobrażeń od czasów powojennych do obecnego kształtu. Opowiedział także jak wygląda normalny dzień pracy dziennikarza. Po krótkim wprowadzeniu oprowadził nas po redakcji - jej poszczególnych działach. Można było zobaczyć jak jest składany artykuł, edytowane są zdjęcia, a efekty pracy każdego numeru aż do złożenia całego magazynu, wywieszane w specjalnej galerii zwanej przez redaktorów -ścianą płaczu. Poszczególne strony wywieszane są w czasie trwania 6 dniowego cyklu redakcyjnego, aż do oddania magazynu do druku.



Najważniejszą częścią spotkania była rozmowa z jednym z redaktorów panem A. Szostkiewiczem autorytetem na skalę światową w sprawach Ukrainy i stosunków polsko ukraińskich, tym razem na temat problemów polityczno-moralnych i udziału mediów w tzw. pomrańczowej rewolucji. Zastanawiał się min. co może ona przynieść w przyszłości zarówno Polsce jak i Ukrainie; czy będą to zmiany korzystne czy fatalne, jak ten problem oceniają sami Ukraińcy, a jak Polacy. Czy to możliwe aby Polska mogła zyskać na wsparciu rewolucji, czy i jakie może ponieść straty. Podczas spotkania, redaktor pytał o punkt widzenia młodych ludzi, postrzegających inaczej problemy polityczne współczesnej Europy. Dyskusja była bardzo ciekawa, a pan Adam Szostkiewicz chętnie odpowiadał na pytania, opowiedział jakie są różnice w życiu codziennym na Ukrainie za czasów Związku Radzieckiego i współcześnie.
Opinia publiczna na Ukrainie popierająca Janukowycza, zarzucała Polsce ze swoją pomocą tylko jej zaszkodzi w budowaniu nowoczesnej demokracji opartej na współpracy tak z Rosją bez udziału Unii Europejskiej. Z kolei ludzie popierający Juszczenkę, byli wdzięczni iż Lech Wałęsa przyjechał do Kijowa by wspomóc wybory, pamiętając o jego zasługach dla demokracji w Polsce. Na Ukrainę pojechało też kilka polskich zespołów muzycznych (m.in. Perfekt), które poprzez swoje koncerty propagowały pokojowe zakończenie pomarańczowej rewolucji.



Ogólnie spotkanie było bardzo ciekawe, trwało ok.2 godzin, i w mojej opinii nie tylko nie był to czas stracony, ale rzadka możliwość poznania problemów demokracji i włączonych do tego mediów, na konkretnych przykładach, z możliwością wyjaśnienia nurtujących nas zagadnień bezpośrednio ze specjalistami w tej dziedzinie. Dowiedzieliśmy się więcej o obecnej sytuacji w sąsiednim kraju, co może ona zmienić w stosunkach międzynarodowych w przyszłości. Spotkania takie, są ciekawe pomagają bardziej zrozumieć problemy społeczne, polityczne i zasady funkcjonowania mediów także w systemie nowych demokracji pomagają w poszerzeniu wiedzy bardziej niż jednolite, często stronnicze reportaże prezentowane w czasopismach i telewizji .

Bartosz Zalewski 2a


XI Forum Gazet Szkolnych W dzielnicy Warszawa Wola



Urząd Miasta Dzielnicy Wola po raz kolejny zorganizował spotkanie uczniów i nauczycieli szkół z terenu Woli. Zorganizowane już XI Forum Gazet gimnazjalnych i licealnych zebrało kilkadziesiąt osób, przedstawicieli redakcji działających w wolskich szkołach. Grupy najbardziej aktywnych w pracy dziennikarskiej uczniów oraz opiekunów tych gazet, przedstawiły swoją działalność zarówno poprzez wydawnictwa, jak też w dyskusji na temat własnego wizerunku gazety szkolnej.



Wśród uczestników były zespoły redakcyjne początkujące - chętnie słuchające spostrzeżeń innych, w tym uwag i wskazówek bardziej doświadczonych kolegów, byli także tacy, którzy marzyli o tworzeniu gazet opartych na zbiorze newsów , wywiadów, kontrowersyjnych tematów nurtujących uczniów z problemami w nauce.
Każda z prezentowanych gazet miała inny charakter, swoje spojrzenie na to, co dzieje się w szkole. Niektórzy uczniowie, reprezentujący głównie gimnazjalistów, domagali się zniesienia cenzury szkolnej, jako podstawowego problemu ograniczającego twórcze działania kolegów. Jednakże przytoczony przez prowadzącego fragment jednej z gazetek, pozbawionej jakiejkolwiek kontroli, pozostawił niesmak i wiele wątpliwości.
Wraz z zaproszeniem na forum szkoły - redakcje gazetek zobowiązane były do dostarczenia wydanych do grudnia numerów w celu dokonania oceny wstępnej przez Zespół Promocji Dzielnicy Wola
Podczas spotkania w Sali Sesji Urzędu, przekazane gazety były prezentowane i oceniane, jako przykłady dobre i warte naśladowania, a w przypadku zauważonych błędów dyskutowane przez współuczestników.
Kwartalnik wydawany w naszej szkole, oceniony został przez komisję Zespołu Promocji i uczestników wysoko, a tematy w nim poruszane, wykorzystane zostały do dyskusji z młodzieżą podczas trwania Forum. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się zagadnienia omawiane podczas spotkania w Colegium Civitas, w którym uczestniczyła nasza młodzież -Co dziennikarz wiedzieć powinien....



Młodzi uczestnicy Forum, zostali zaproszeni do udziału w konkursie na gazety szkolne, który zostanie rozstrzygnięty w maju czerwcu. Uczestniczący w spotkaniu uczniowie naszej szkoły, członkowie Klubu Medialnego uwierzyli w potrzebę tworzenia takiego rodzaju gazety szkolnej, do której można sięgnąć po latach z równym zainteresowaniem, jak do ciekawego źródła wiedzy o pracy szkoły i poruszanych w tym czasie tematach. Tak zwane newsy prezentowane w gazetach, w szybkim czasie ulegają dezaktualizacji, tracąc wartość i znaczenie zarówno dla czytelników, jak też ich twórców. Nasza gazetka była jedynym przypadkiem wydawania kwartalnika w szkole. Uczniowie innych szkół najczęściej wydają miesięczniki, dwutygodniki lub pojedyncze wydania bez określenia ich częstotliwości.



Spotkanie z młodymi kandydatami na dziennikarzy prowadził pan Antoni Lewandowski koordynator akcji konkursowej, specjalista Biura Promocji Urzędu Dzielnicy Wola.
 
       
Copyright (C) 2004 M. Dziubiński, I. Rudnicka