Poniższe instrukcje do lekcji mają podwójny cel. Po pierwsze pozwolą słuchaczowi wyobrazić sobie, jak wygląda lekcja, jeszcze przed rozpoczęciem kursu. Ponadto, słuchacz będzie wiedział, czego oczekiwać od nauczyciela na lekcji, dzięki czemu będzie mógł sam sprawdzić, czy nauczyciele stosują Metodę poprawnie.
Zadaj koledze pytanie
Na początku i końcu każdej lekcji nauczyciel powinien poprosić słuchaczy o zadawanie sobie kolejno pytań. W ten sposób słuchacze mają możliwość ćwiczenia form pytających, a także tworzenia własnych pytań.
Szybkość
Nauczyciel powinien mówić z dużą szybkością przez całą lekcję. Nie powinien nigdy przestawać mówić. Tempo zwykłej rozmowy to około 180 słów na minutę, a nauczyciel powinien mówić z prędkością między 200 a 240 słów na minutę. Dzięki temu, słuchacze przyzwyczajają się do rozumienia ze słuchu w bardzo szybkim tempie, co sprawia, że łatwo jest im później rozumieć naturalną rozmowę w języku angielskim. Oprócz tego, w ten sposób łatwiej jest nauczycielowi utrzymać na sobie uwagę słuchaczy, w przeciwnym razie łatwo by się dekoncentrowali i myśleli o czym innym, a w konsekwencji nudziliby się. Oczywiście słuchacze mówią wolniej, niż nauczyciel, czyli w normalnym tempie konwersacyjnym.
Zadawanie każdego pytania dwukrotnie
Nauczyciel powinien zadawać każde pytanie dwukrotnie, automatycznie zaczynając też odpowiedź za słuchacza. Np. Am I sitting on the chair? Am I sitting on the chair? No, you aren’t... W ten sposób możliwe jest zwiększenie tempa lekcji, dlatego że słysząc pytanie dwa razy, łatwiej jest je zrozumieć. Gdyby nauczyciel zadawał pytania tylko raz, musiałby robić to o wiele wolniej.
Wyciąganie odpowiedzi od słuchacza
Nauczyciel nie może czekać na to, aż słuchacz sam odpowie na pytanie, ale powinien cały czas skłaniać go do szybkiej odpowiedzi. Pozwala to rozwinąć szybkie odruchy językowe, a także uniknąć myślenia po polsku i tłumaczenia na angielski.
Odpowiadanie razem ze słuchaczem
Nauczyciel powinien odpowiadać razem ze słuchaczem, ponieważ zmusza go tym do szybszego mówienia, a także skupia uwagę innych słuchaczy na tym, co się dzieje na zajęciach.
Błyskawiczne pytania
Nie powinno być momentów ciszy na lekcji. W tej samej chwili, gdy jeden słuchacz skończył odpowiadać na pytanie, nauczyciel powinien już zadawać pytanie następnej osobie. Pozwala to wykorzystać jak najlepiej czas trwania lekcji, a także uniknąć momentów dekoncentracji i nudy.
Każdemu tyle samo pytań
Inaczej niż w innych metodach nauczania, gdzie zwykle 10% najbardziej aktywnych słuchaczy mówi przez 90% czasu lekcji, w Metodzie Callana™ nauczyciel musi zadawać każdej osobie tyle samo pytań, aby zapewnić sprawiedliwy podział czasu mówienia.
Poprawianie wymowy
Bardzo ważne jest zwracanie uwagi na poprawną wymowę już od pierwszej lekcji i dlatego nauczy ciele powinni często poprawiać wymowę słuchaczy. W Książce Pierwszej zwykle nauczyciel musi poprawić prawie każde zdanie, jakie wypowiada słuchacz. Dzięki temu już od początku wykształcają się prawidłowe nawyki i słuchacz robi coraz mniej błędów. Jeśli natomiast zaniedba się wymowę na początku kursu, słuchacz utrwala błędy w wymowie, które jest potem bardzo trudno wykorzenić.
Powtarzanie materiału
Częste powtarzanie materiału jest jedną z najważniejszych cech Metody Callana™ . Aby rozwinąć prawidłowe odruchy językowe i dobrze zapamiętać materiał, należy często go powtarzać. Na początku każdej lekcji powtarza się materiał z kilku poprzednich (długość powtórki zależna jest od tego, czy materiał jest dla studentów łatwy, czy trudny). Dodatkowo, przed co drugim egzaminem na koniec etapu powtarza się materiał z czterech ostatnich etapów. Na końcu kursu powtarza się cały opracowany materiał jeszcze raz.
Im więcej powtarzasz, tym szybciej posuwasz się do przodu
Czasem słuchaczom wydaje się, że zbyt dużo powtarzają, a mogliby uczyć się w szybszym tempie. Paradoksalnie, im więcej grupa powtarza, tym szybciej idzie do przodu. Jest tak, dlatego że w nauce języka im lepiej znamy poprzedni materiał, tym łatwiej jest nam zrozumieć następny. W przeciwnym razie, przechodząc do następnej partii materiału bez dobrej znajomości poprzedniej, grupa uczyłaby się coraz wolniej, a materiał wydawałby się coraz trudniejszy.
Bez pracy domowej
W Metodzie Callana™ nie ma pracy domowej (oprócz 18 wypracowań na końcu kursu przed egzaminem First Certificate). Ucząc się języka w innych szkołach słuchacz zmuszony jest poświęcać dużo czasu na odrabianie zadań domowych.
Oczywiście nie oznacza to, że nie trzeba w domu czytać podręczników. Jak już wspomniano, czytanie podręczników i słuchanie kaset pomaga lepiej zapamiętać materiał i tym samym skrócić czas trwania kursu.