Celem wyjasnien dotyczacych dzialania Metody Callana™ jest ulatwienie sluchaczom kursu zrozumienia Metody chociaz czesciowo, jeszcze przed rozpoczeciem zajec. Po przeczytaniu tego rozdzialu kazdy bedzie mógl wyrobic sobie poglad na Metode, a takze pózniej w trakcie kursu sprawdzic, czy wszyscy nauczyciele poprawnie ja stosuja. W przypadku zauwazenia jakichkolwiek nieprawidlowosci nalezy zglosic to dyrektorowi szkoly - w prywatnej szkole sluchacz kursu jest klientem i jego zdanie i watpliwosci licza sie najbardziej.

Częste powtarzanie materiału

Tajemnicą sukcesu w uczeniu się języka obcego są powtórki materiału. Nauka języka polega głównie na wykształceniu szybkich odruchów, podobnie jak pisanie na maszynie, albo gra na fortepianie. Takie odruchy mogą być wykształcone jedynie przez częste powtórki. Należy powtarzać tak często, aż można wykonać czynność bez zastanawiania się.

Ponadto, im lepiej znamy materiał, tym łatwiej przychodzi zapamiętanie nowego. W nauce języka, tak samo jak na przykład w matematyce, nie można przechodzić do bardziej zaawansowanego etapu bez dokładnego zapamiętania poprzedniego. W przeciwnym razie, będziemy coraz mniej rozumieć, ponieważ zawsze następny etap nauki bazuje na poprzednim.

Każda osoba wie z własnych doświadczeń, że po pierwszym przerobieniu jakiejś partii materiału nie jest w stanie zapamiętać jej w całości. Eksperymenty psychologiczne pokazują, że najkorzystniej dla efektywnego zapamiętywania jest powtarzać każdy materiał wielokrotnie, najpierw od razu po jego opracowaniu, a później jeszcze kilkakrotnie, w coraz większych odstępach czasu.

W Metodzie Callana™ opracowano system powtórek optymalny dla zapamiętania poznanego materiału.

Każde zajęcia zaczynają się od powtórzenia materiału z kilku poprzednich lekcji. Oczywiście powtórzenie materiału zajmuje kilkakrotnie mniej czasu, niż jego opracowanie po raz pierwszy. Długość powtórki zależy od tego, jak dobrze słuchacze radzą sobie z zapamiętywaniem.

Oprócz tego, przed co drugim egzaminem na koniec etapu słuchacze powtarzają 4 poprzednie etapy. Na przykład, po etapie czwartym następuje powtórka etapów 1-4, po etapie szóstym etapów 3-6, itd. Na końcu kursu powtarza się materiał ze wszystkich książek jeszcze raz.

Dzięki temu systemowi powtórek, słuchacze kursów Metodą Callana™ doskonale znają cały przerobiony materiał. Nawet będąc już w Książce Czwartej, świetnie pamiętają to, co było zawarte w Książce Pierwszej.

Nie oczekuj, że zrozumiesz wszystko od razu

Może się zdarzyć, że słuchacz nie zrozumie jakiegoś pytania lub zagadnienia gramatycznego. Nie należy się tym martwić - przecież na następnej lekcji ten materiał będzie powtarzany, później pojawi się znowu w powtórkach. Za którymś z kolei razem słuchacz w końcu zrozumie to, co wydawało mu się tak trudne. Jest to jedna z niepodważalnych przewag Metody Callana™ nad innymi metodami, gdzie często jest tak, że nie wraca się już do raz opracowanych zagadnień i w ten sposób pozostawia się luki w wiedzy słuchaczy.

Sekret sukcesu w nauce języka obcego

Sekretem sukcesu w nauce języka obcego jest powtarzanie, powtarzanie i powtarzanie - oraz mówienie bez zastanawiania się.

Wyuczony odruch

Nauka języka, podobnie jak nauka pisania na maszynie, albo gry na fortepianie, jest przede wszystkim sprawą rozwinięcia szybkiego refleksu.

Nie zastanawiaj się

Aby rozwinąć szybkie odruchy, należy mówić bez zastanawiania się i dlatego słuchacz powinien odpowiadać na pytania nauczyciela bez chwili zastanowienia. Dzięki temu wykorzenia się nawyk myślenia po polsku i tłumaczenia na angielski. Można to porównać do gry na fortepianie - pianista nie ma czasu na myślenie o tym, gdzie położyć palce na klawiaturze. Gdyby zaczął o tym myśleć, nie byłby w stanie grać. Tak samo student, nie może myśleć o tym jak coś powiedzieć, a jedynie co powiedzieć.

Mechaniczne powtarzanie

Szybki refleks można osiągnąć jedynie poprzez systematyczne i mechaniczne powtarzanie. Trzeba powtarzać wszystko, aż do osiągnięcia dużej szybkości i dokładności. Jedynym innym sposobem na wykształcenie takich odruchów językowych jest przebywanie w innym kraju przez kilka lub kilkanaście lat, chociaż nawet wtedy nie ma stuprocentowej pewności, że osiągnie się odpowiednią szybkość.

Mówienie jest czynnością mechaniczną - nie myślimy o tym, jak mówimy, a jedynie o tym, co mówimy. Czasem słuchacze myślą, że Metoda Callana™ uczy ich jedynie powtarzać mechanicznie zdania, a nie wyrażać, to co myślą. Nie jest to prawdą, dlatego że Metoda Callana™ przygotowuje do zdania First Certificate, a niemożliwe jest, aby zdać ten egzaminu nie będąc w stanie szybko i łatwo mówić, rozumieć, czytać i pisać, a także swobodnie wyrażać swoich opinii na różne tematy.

Nauczyciel zadaje pytania dwa razy

Nauczyciel będzie zadawał każde pytanie dwa razy z dużą prędkością. To pozwala słuchaczowi łatwiej zrozumieć pytanie, oraz przygotować się do odpowiedzi.

Odpowiedzi zawierają te same słowa co pytania

Pytania i odpowiedzi w Metodzie Callana™ są z góry określone i od tego wzoru nie może odbiegać ani nauczyciel, ani słuchacz. Słuchacz ćwiczy dokładnie te słowa i struktury gramatyczne, które są zawarte w pytaniach i odpowiedziach. Dopiero po ukończeniu Książki Trzeciej można wprowadzać nieduży element własnej inwencji w odpowiedziach, a w Książce Szóstej słuchacz zaczyna tworzyć własne odpowiedzi.

Książki powinny być zamknięte

W czasie lekcji, kiedy nauczyciel zadaje pytania, książki powinny być zamknięte. Na pewno łatwiej jest zrozumieć tekst pisany, niż mówiony, ale takie postępowanie źle wpłynie na wymowę i szybkość uczenia się słuchacza. Później słuchacz będzie pamiętał raczej pisownię, niż wymowę słów, co utrudni poprawne mówienie i rozumienie ze słuchu.

Długie odpowiedzi

Najlepszym sposobem nauki języka jest po prostu mówienie w nim. Słuchacze odpowiadają na pytania nauczyciela w jak najdłuższej formie, aby maksymalnie wydłużyć czas mówienia oraz ćwiczyć jak najwięcej słów i struktur gramatycznych. Na przykład na pytanie Am I sitting on the chair? odpowiedź powinna brzmieć No, you aren't, you're standing on the floor. Gdyby słuchacz po prostu odpowiedział No, you aren't, nie ćwiczyłby języka w wystarczającym stopniu i po pewnym czasie nauczyłby się rozumieć ze słuchu, ale nie mówić, tak jak to się często dzieje na kursach prowadzonych innymi metodami.

Rozumienie gramatyki

Oczywiście słuchacz powinien starać się zrozumieć zagadnienia gramatyczne tłumaczone na zajęciach, ale nie powinien się martwić, jeśli nie jest w stanie zrozumieć wszystkiego. Znajomość reguł gramatycznych jest mniej ważna, niż prawidłowe ich zastosowanie, a tego uczymy się instynktownie przez wielokrotne powtarzanie prawidłowych zdań.

Warto też pamiętać, że nauczyliśmy się własnego języka nie znając żadnej gramatyki i mówimy nim nie myśląc o gramatycznych odmianach takich, jak przypadki, czasy, czy tryby. Najlepszy dowód na to, to zapytać przypadkowego Polaka, żeby objaśnił nam system deklinacji, koniugacji bądź trybów w języku polskim. Większość osób, dla których język polski jest językiem ojczystym, nie będzie miało pojęcia, co nie przeszkadza im wcale w biegłym posługiwaniu się tym językiem.

Gramatyka angielska jest stosunkowo prosta w porównaniu z gramatykami innych języków, np. polskiego lub niemieckiego. Dla przykładu, inaczej niż w tych językach, angielskie słowa nie odmieniają się przez przypadki i rodzaje. Oprócz tego, w angielskiej gramatyce jest stosunkowo dużo wyjątków od zasad i często jest lepiej raczej zapamiętać, jak odmieniają się poszczególne słowa, niż uczyć się zasady gramatycznej i stu wyjątków. Oczywiście nie zmienia to faktu, że tam gdzie zasada gramatyczna jest stosunkowo prosta i przydatna, warto się jej nauczyć.


Czytaj podręczniki i słuchaj kaset w domu

Mimo tego, że w Metodzie Callana™ nie ma prac domowych (oprócz 18 wypracowań na końcu kursu przed przystąpieniem do First Certificate), należy czytać podręczniki i słuchać kaset w domu. Ułatwi to i przyspieszy naukę, co pozwoli słuchaczowi szybciej ukończyć kurs i zaoszczędzić pieniądze. Ponadto łatwiej będzie nadrobić ewentualne zaległości w materiale, powstałe z powodu nieobecności. Na końcu każdych zajęć nauczyciel powinien podać paragraf, na którym zakończył lekcję, aby słuchacze mogli w domu powtórzyć to, czego się uczyli na zajęciach.

Nagrywanie lekcji

Szkoły stosujące Metodę Callana™ zezwalają słuchaczom na nagrywanie lekcji za pomocą dyktafonu. Nagrywanie pomaga słuchaczowi w powtórkach w domu i przyspiesza naukę. Umożliwia zarówno efektywne utrwalanie materiału, jak i nadrabianie zaległości spowodowanych nieobecnościami.

Bez pogawędek na zajęciach

Bardzo ważne jest, żeby nauczyciele i słuchacze nie urządzali sobie pogawędek w czasie lekcji. Luźne rozmowy nie związane z nauką zabierają dużo czasu i wyraźnie wydłużają czas nauki. Dla przykładu, gdyby nauczyciel przerywał każdą lekcję kilka razy i nawiązywał krótką rozmowę ze słuchaczami, traciłby około 5 minut z 50-minutowej lekcji, czyli 10%. Postępując tak cały czas, wydłużyłby słuchaczom cały kurs o 10%, czyli np. zamiast 10 miesięcy, kurs w tej grupie trwałby 11 miesięcy.

Luźne konwersacje

Luźna konwersacja w języku angielskim na zajęciach wiąże się z dużą strata czasu - podczas niej słuchacz używa jedynie tych słów, które już zna i nie uczy się niczego innego. Nawet jeśli pojawią się w niej nowe słowa, słuchacze ich nie zapamiętają, ponieważ nie będą powtarzane. Najważniejszym problemem jest jednak trudność prowadzenia sensownej konwersacji z kilkoma osobami na raz, więc najczęściej kończy się to tym, że z nauczycielem rozmawia tylko jedna, lub dwie najbardziej aktywne osoby, a reszta grupy nudzi się i niczego nie uczy. Tak więc luźna konwersacja łamie bardzo ważną regułę Metody - równy czas mówienia dla każdego.

Dziwne pytania

Niektóre pytania w Metodzie mogą wydać się trochę dziwne, albo banalne, szczególnie te w Książce Pierwszej i Drugiej. Spowodowane jest to faktem, że słuchacz nie ma jeszcze wystarczająco rozbudowanego słownictwa, aby odpowiadać na bardziej złożone pytania. Ponadto, nie jest na razie istotne, co mówi słuchacz, ważne jest jak to mówi, dlatego że musi on ćwiczyć ściśle określone słownictwo i struktury gramatyczne.

Pierwsze chwile na kursie

Kiedy po teście kwalifikacyjnym słuchacz przyjdzie na pierwsze zajęcia zwykle czuje się nieswojo. Znajduje się najczęściej w grupie obcych sobie ludzi i jest bombardowany przez nauczyciela dużą liczbą pytań, które jest mu dość trudno zrozumieć. Nie zdając sobie sprawy z tego, że jest to tylko chwilowe wrażenie, które ustępuje już po kilku lekcjach, słuchacz ma często pokusę zrezygnowania z dalszych zajęć już w czasie pierwszej lekcji. Jeżeli jednak poczeka kilka, lub kilkanaście lekcji, pytania zaczną mu się wydawać coraz łatwiejsze, a zajęcia staną się coraz przyjemniejsze i ciekawsze.

Najtrudniejszy i najważniejszy jest początek

Książka Pierwsza Metody Callana™ jest najtrudniejszą częścią nauki języka, szczególnie dla kompletnie początkującej osoby. Oprócz tego, że musi ona nauczyć się wielu nowych słów i struktur gramatycznych, musi również przyzwyczaić się do wymowy angielskiej, a także rozwinąć szybkie odruchy językowe. Kiedy uda się pokonać tę trudność, dalsze części kursu są coraz łatwiejsze.

Najważniejszy jest solidny fundament

Gdyby słuchacz nie opanował materiału z Książki Pierwszej i Drugiej w zadowalającym stopniu, bardzo trudno byłoby mu opanowywać dalsze partie materiału. W nauce języka obcego, jak w wielu innych dziedzinach życia, bardzo ważne są solidne fundamenty.

90% najważniejszych słów znajduje się w Książce Pierwszej i Drugiej

Z badań statystycznych wynika, że około 90% słów na dowolnej stronie dowolnego tekstu w każdym języku należy do zbioru około 1000 podstawowych, najczęściej używanych słów w tym języku, takich jak przyjść, pójść, biały, czarny, przed, po. Książki Pierwsza i Druga zawierają 1000 najczęściej używanych słów w języku angielskim. Są to słowa, których każdy używa wiele razy dziennie i dlatego stanowią bazę, na której oparta jest cała dalsza nauka. Słuchacz musi umieć posługiwać się nimi tak płynnie i sprawnie, jak ich odpowiednikami w swoim ojczystym języku.

Dyktanda

Wielu słuchaczy nie lubi dyktand, chociaż są one konieczne w nauce języka. Pisząc dyktanda, słuchacz uczy się pisowni, a także wymowy słów, ponieważ zanim napisze te słowa, musi rozpoznać je ze słuchu. Nie należy się martwić, jeżeli dyktanda sprawiają dużo problemów na początku nauki. Większość osób ma problemy z pisaniem w Książce Pierwszej i Drugiej i popełnia dużo błędów, natomiast w miarę postępu w kursie, kiedy już znajdą się w Książce Trzeciej lub Czwartej, ilość błędów zmniejsza się wyraźnie.

Czego uczymy się odpowiadając na proste pytanie

Zwykle słuchacz nie zdaje sobie sprawy, czego uczy się odpowiadając na proste pytanie, np. What do we generally writh with ? (Czym zazwyczaj piszemy?). Tymczasem pytanie to, poza utrwalaniem słownictwa zawartego w nim, podświadomie uczy nas również tego, że w pytaniu w czasie Present Simple używamy słowa posiłkowego do, że przysłówek generally wstawiamy między podmiotem i orzeczeniem, a przyimek with stawiamy na końcu zdania pytającego. Ponadto, uczymy się prawidłowej wymowy i struktury zdań, a także szybkiego rozumienia ze słuchu i mówienia bez zastanawiania się i tłumaczenia na język ojczysty.

Powtórzywszy ogromną ilość takich zdań w czasie całego kursu, podświadomie i 'niechcący' uczymy się instynktownie stosować gramatykę języka angielskiego.

Kolejność nauki języka obcego: ucho, usta, oko, ręka

Języka obcego powinno uczyć się tak samo, jak dziecko uczy się swojego pierwszego języka. Słuchacz najpierw słyszy słowa, potem je wypowiada imitując wymowę nauczyciela, później widzi, jak te słowa się pisze, czytając na zajęciach odpowiednie lekcje, a na końcu sam je pisze.

W momencie zniechęcenia popatrz na ostatnią stronę książki

Każdy czasem przeżywa chwile zwątpienia i zniechęcenia, kiedy wydaje się nam, że posuwamy się do przodu bardzo powoli. W takich momentach słuchacz powinien popatrzeć na ostatnią stronę podręcznika i powiedzieć sobie, że w przeciągu pewnej liczby lekcji dotrze do tej strony i będzie rozumiał z niej wszystko. Może być tego pewny, ponieważ otrzymał od szkoły pisemną gwarancję.

Można również popatrzeć na materiał, który już został opracowany wcześniej, aby przypomnieć sobie, jak bardzo trudny wydawał on się słuchaczowi, kiedy poznawał go po raz pierwszy, a jak łatwy wydaje się dziś. Dokładnie tak samo to, co dziś słuchaczowi wydaje się prawie niemożliwe do zrozumienia, po pewnym czasie stanie się banalne.

Nie martw się. Nauczysz się na pewno


Słuchacz nie powinien martwić się swoimi postępami. Szkoła wydała mu pisemną gwarancję, że przygotuje go do egzaminu First Certificate w określonym czasie. Jeżeli słuchacz jest cierpliwy, może być pewien, że osiągnie sukces.

Nie spóźniaj się i nie opuszczaj lekcji

Jeżeli słuchacz często się spóźnia i opuszcza zajęcia, będzie pozostawał w tyle za grupą i z czasem materiał okaże się dla niego zbyt trudny. Wtedy, zamiast skończyć podręcznik po około 60 godzinach, skończy go na przykład po 75. Zwykle szkoła dolicza każdemu do gwarancji 25% na ewentualne spóźnienia i nieobecności. Jeśli ktoś nie opuszcza zajęć, może skończyć kurs wcześniej i w sumie zapłaci za mniej godzin, a także zaoszczędzi czas.

Prywatne lekcje

Jeśli możliwe jest zapisanie się do szkoły, lepiej to zrobić, niż uczęszczać na prywatne lekcje. Kurs w grupie zawierającej między 6 a 12 osób, jest zawsze żywszy i ciekawszy, niż lekcja sam na sam z nauczycielem, ponieważ obecność innych osób jest zawsze stymulująca - język jest narzędziem komunikacji między ludźmi. Ponadto, na kursie w dobrej szkole, słuchacz zwykle robi szybsze postępy, ze względu na to, że grupa narzuca mu zewnętrzne tempo. Nawet jeśli słuchacz opuszcza lekcje, musi nadrobić zaległy materiał, aby nie zostać w tyle.