next up previous contents index
Next: Oznaczenia pojęć Up: Podstawy podstaw Previous: Akord o budowie tercjowej   Spis tresci   Skorowidz

Zapis amerykański i niemiecki (europejski)

Historia polskiej muzyki jest ściśle związana z historią muzyki europejskiej i właśnie z tych historycznych względów zwyczajowo stosuje się w naszym kraju notację niemiecką. Taka też jest uczona w polskich państwowych szkołach muzycznych.

W tym artykule będę posługiwał się tutaj oznaczeniami amerykańskimi, które różnią się od niemieckich (europejskich). Robię to ze względu na to, że są one używane w amerykańskich ,,kwitach'' (nutach i aranżacjach), a przede wszystkim w Real Book. Różnice w nazewnictwie dźwięków przedstawia Rysunek [*] (strona [*]).

Rysunek: Zapis amerykański i niemiecki
\begin{figure}
\begin{center}
\begin{tabular}{\vert\vert cc\vert cc\vert\vert}
\...
... \\
C & ,,si'' & c & ce \\
\hline
\hline
\end{tabular}\end{center}\end{figure}

W praktyce wygląda to tak, że polski muzyk jazzowy, widząc napisane ,,B'' mówi ,,ha'', a widząc ,,B$ \flat$ '' mówi ,,be''. Jest to trochę dziwne - zapisujemy po amerykańsku, wymawiamy po polsku. Niestety, nic na to poradzić się nie da, tak jest przyjęte w środowisku polskich muzyków.



Maciej Blizinski 2004-11-16