Tonacja jest pojemnym poj�ciem, to znaczy s� mu przypisywane r�ne znaczenia. W r�nych okresach muzyki tonacja by�a bardziej lub mniej �cis�ym poj�ciem. Bywa�o tak, �e utw�r musia� zawsze ko�czy� si� tonik�. Jednak ta, podobnie jak ka�da inna zasada, zosta�a w ko�cu z�amana. Dlatego wola�bym tutaj zostawi� wszystkie dodatkowe znaczenia i skupi� si� na podstawowym, potrzebnym tutaj ze wzgl�d�w praktycznych.
Zdefiniujmy nast�puj�cy zbi�r
![]() |
(1.19) |
Jest to zbi�r
wszystkich nazw literowych
z wszystkimi mo�liwymi liczbami
wszystkich znak�w chromatycznych
i wszystkich tryb�w
. Innymi s�owy jest to zbi�r wszystkich
mo�liwych tonacji.
Tonacj� nazwiemy element tego zbioru, czyli czw�rk� uporz�dkowan�
, w kt�rej
oznacza nazw� literow�,
znak chromatyczny,
liczb� znak�w chromatycznych,
a
tryb.
![]() |
(1.20) |
W tonacji mo�emy m�wi� o ,,stopniach''. Ma to zastosowanie do okre�lania np. akord�w, budowanych na konkretnych stopniach. Mo�emy na przyk�ad powiedzie� o akordzie zbudowanym na pi�tym stopniu tonacji.