Każdy czterodĽwięk po usunięciu jego prymy zamienia się w trójdĽwięk. Powstaje pytanie, w jaki? To zależy od tego, jaki był to czterodĽwięk. Spróbujmy to uporz±dkować.
czterodĽwięk | trójdĽwięk |
major | mollowy |
siedem | zmniejszony |
mol siedem | durowy |
mol siedem pięć minus | mollowy |
Takich zamian nie stosuje się raczej w praktyce. Gitarzy¶ci najczę¶ciej używaj± podobnej sztuczki, kiedy potrzebuj± akordów pięciodĽwiękowych. Usuwaj± z niego prymę i graj± czterodĽwięk, który pozostał. Oto przykłady kilku stosowanych przeze mnie podmian:
zapisany pięciodĽwięk | grany czterodĽwięk |
Cmaj9 | Em7 |
G9 | Bm7![]() |
Am9 | Cmaj7 |
F13 | Am7![]() |
Słowo komentarza na temat F13. Zwyczajowo, w akordach dominantowych typu
13 omija się składnik
11. Jeżeli autor kwitu chce, aby zagrano
11, musi to wyszczególnić, na przykład w ten sposób:
F13
11.
W tabeli widać cztery podstawowe rodzaje podmian. Spróbuj przetransponować te podmiany, np. potrzebuj±c zagrać akord Fmaj9, jaki czterodĽwięk wybierzesz?