next up previous contents index
Next: Barwa akordu Up: Różne akordy, te same Previous: Przykład   Spis tresci   Skorowidz

System

Każdy czterodĽwięk po usunięciu jego prymy zamienia się w trójdĽwięk. Powstaje pytanie, w jaki? To zależy od tego, jaki był to czterodĽwięk. Spróbujmy to uporz±dkować.

czterodĽwięk trójdĽwięk
major mollowy
siedem zmniejszony
mol siedem durowy
mol siedem pięć minus mollowy

Takich zamian nie stosuje się raczej w praktyce. Gitarzy¶ci najczę¶ciej używaj± podobnej sztuczki, kiedy potrzebuj± akordów pięciodĽwiękowych. Usuwaj± z niego prymę i graj± czterodĽwięk, który pozostał. Oto przykłady kilku stosowanych przeze mnie podmian:

zapisany pięciodĽwięk grany czterodĽwięk
Cmaj9 Em7
G9 Bm7$ \flat$ 5
Am9 Cmaj7
F13 Am7$ \flat$ 5(add11) bez tercji

Słowo komentarza na temat F13. Zwyczajowo, w akordach dominantowych typu 13 omija się składnik $ \sharp$ 11. Jeżeli autor kwitu chce, aby zagrano $ \sharp$ 11, musi to wyszczególnić, na przykład w ten sposób: F13$ \sharp$ 11.

W tabeli widać cztery podstawowe rodzaje podmian. Spróbuj przetransponować te podmiany, np. potrzebuj±c zagrać akord Fmaj9, jaki czterodĽwięk wybierzesz?


next up previous contents index
Next: Barwa akordu Up: Różne akordy, te same Previous: Przykład   Spis tresci   Skorowidz
Maciej Blizinski 2004-11-16