W akordzie nie wszystkie dźwięki są jednakowo ważne. Z różnych przyczyn
(niektóre omówię szerzej w rozdziale ) najważniejszymi
dźwiękami akordu są tercja i septyma. Tercja określa tryb akordu (dur
lub moll), natomiast septyma kontekst (toniczny lub dominantowy).
W akordach dominantowych można spotkać się z tym, że gitarzyści grają
jedynie tercję i septymę! Gitarzysta, poproszony o zagranie akordu C7
gra dźwięki E i B
. Zróbmy teraz takie ćwiczenie: zagrajmy tercję
i septymę akordu C7... a teraz tercję i septymę akordu G
7...
Niespodzianka, to są te same dźwięki!
To oznacza, że akordy C7 i G
7 mają wspóly trzon. Teoria mówi, że
nie są to te same dźwięki, bo C7 to E i B
a G
7 to F
i B
. Jednak ucho nie zdaje sobie sprawy z enharmonii i w praktyce
akordy te są sobie niezwykle bliskie.
Użyjemy teraz tego ,,patentu'' do lekkiego przerobienia bluesa jazzowego
z rozdziału .
![]() |
![]() ![]() |
Bdim | ![]() |
![]() |
B13 | ![]() |
|||
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
A![]() |
![]() |
G![]() |
![]() |
W jednym miejscu zostawiłem C7, nie zamieniając go na substytut. Zrobiłem tak dlatego, żeby