next up previous contents index
Next: Różne akordy, te same Up: Sztuczki harmoniczne Previous: Sztuczki harmoniczne   Spis tresci   Skorowidz

Substytut dominanty

W akordzie nie wszystkie dźwięki są jednakowo ważne. Z różnych przyczyn (niektóre omówię szerzej w rozdziale [*]) najważniejszymi dźwiękami akordu są tercja i septyma. Tercja określa tryb akordu (dur lub moll), natomiast septyma kontekst (toniczny lub dominantowy).

W akordach dominantowych można spotkać się z tym, że gitarzyści grają jedynie tercję i septymę! Gitarzysta, poproszony o zagranie akordu C7 gra dźwięki E i B$ \flat$ . Zróbmy teraz takie ćwiczenie: zagrajmy tercję i septymę akordu C7... a teraz tercję i septymę akordu G$ \flat$ 7... Niespodzianka, to są te same dźwięki!

To oznacza, że akordy C7 i G$ \flat$ 7 mają wspóly trzon. Teoria mówi, że nie są to te same dźwięki, bo C7 to E i B$ \flat$ a G$ \flat$ 7 to F$ \flat$ i B$ \flat$ . Jednak ucho nie zdaje sobie sprawy z enharmonii i w praktyce akordy te są sobie niezwykle bliskie.

Użyjemy teraz tego ,,patentu'' do lekkiego przerobienia bluesa jazzowego z rozdziału [*].

$ \mid$ F7   $ \mid$ B$ \flat$ 7 Bdim $ \mid$ F7   $ \mid$ Cm7 B13 $ \mid$  
$ \mid$ B$ \flat$   $ \mid$ Bdim   $ \mid$ Am7   $ \mid$ A$ \flat$ 9   $ \mid$  
$ \mid$ Gm9   $ \mid$ C13   $ \mid$ F7 A$ \flat$ 9 $ \mid$ Gm7 G$ \flat$ 13 $ \mid$  

W jednym miejscu zostawiłem C7, nie zamieniając go na substytut. Zrobiłem tak dlatego, żeby

  1. Przypomnieć, że nie należy niewolniczo trzymać się schematów
  2. Substytuty sprawdzają się dobrze w szybkich zmianach akordów. Trzymanie G$ \flat$ 13 przez cały takt nie brzmiałoby zbyt dobrze. Lub, inaczej, ten blues nie jest na tyle odjechany, żeby tego typu zmiana pasowała do reszty.


next up previous contents index
Next: Różne akordy, te same Up: Sztuczki harmoniczne Previous: Sztuczki harmoniczne   Spis tresci   Skorowidz
Maciej Blizinski 2004-11-16