W akordzie nie wszystkie dźwięki są jednakowo ważne. Z różnych przyczyn (niektóre omówię szerzej w rozdziale ) najważniejszymi dźwiękami akordu są tercja i septyma. Tercja określa tryb akordu (dur lub moll), natomiast septyma kontekst (toniczny lub dominantowy).
W akordach dominantowych można spotkać się z tym, że gitarzyści grają jedynie tercję i septymę! Gitarzysta, poproszony o zagranie akordu C7 gra dźwięki E i B . Zróbmy teraz takie ćwiczenie: zagrajmy tercję i septymę akordu C7... a teraz tercję i septymę akordu G 7... Niespodzianka, to są te same dźwięki!
To oznacza, że akordy C7 i G 7 mają wspóly trzon. Teoria mówi, że nie są to te same dźwięki, bo C7 to E i B a G 7 to F i B . Jednak ucho nie zdaje sobie sprawy z enharmonii i w praktyce akordy te są sobie niezwykle bliskie.
Użyjemy teraz tego ,,patentu'' do lekkiego przerobienia bluesa jazzowego z rozdziału .
F7 | B 7 | Bdim | F7 | Cm7 | B13 | ||||
B | Bdim | Am7 | A 9 | ||||||
Gm9 | C13 | F7 | A 9 | Gm7 | G 13 |
W jednym miejscu zostawiłem C7, nie zamieniając go na substytut. Zrobiłem tak dlatego, żeby