next up previous contents index
Next: Akord Cmaj7 w układzie rozległym Up: Chwytanie i łączenie akordów Previous: Najbliższa droga   Spis tresci   Skorowidz

Układ rozległy

Chcąc zagrać jakiś akord najpierw musimy wiedzieć, jakie dźwięki chcemy zagrać. Niech będą to $ \{C, E, G, B\}$ (czyli Cmaj7). To jednak nie wszystko. Musimy zadecydować, w jaki sposób rozłożyć je w oktawach (oraz na gryfie). Można zagrać akord w układzie skupionym, czyli z dźwiękami ułożonymi możliwie blisko siebie. Na gitarze często jest to niemożliwe. Dlatego stosuje się inne układy.

Wiele chwytów gitarowych wygląda tak a nie inaczej wcale nie dlatego, że stanowią jakiś specjalny układ dźwięku dla danego akordu, tylko dlatego że akurat w ten sposób jest ten akord łatwo chwycić. Chciałbym oderwać się od tego sposobu myślenia i przedstawić spójny sposób grania układu rozległego.

Układ rozległy bywa czasami nazywany drop-two (czyt. drop-tu). Powstaje on w ten sposób, że bierzemy układ skupiony i drugi dźwięk od góry ,,strącamy'' oktawę niżej. Pianiści bardzo często ćwiczą granie akordów w układzie rozległym, ponieważ tak rozłożone akordy brzmią dobrze.

Tutaj gitarzyści mają szczęście, ponieważ układ rozległy można bez większego problemu grać również na ich instrumencie.



Subsections
next up previous contents index
Next: Akord Cmaj7 w układzie rozległym Up: Chwytanie i łączenie akordów Previous: Najbliższa droga   Spis tresci   Skorowidz
Maciej Blizinski 2004-11-16