Harmoni� utworu, opr�cz funkcji pobocznych, mo�na uzupe�nia� o tzw. wtr�cenia. Wtr�cenie polega, najpro�ciej to ujmuj�c, na dodaniu dominanty do kt�rego� z akord�w, kt�re ju� s� w utworze. Powiedzmy �e nasz utw�r ma nast�puj�c� harmoni�:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Drugi takt jest pusty. Warto by�oby go czym� wype�ni�. Dobrym pomys�em jest wyprzedzenie akordu Dm7 dominant� do Dm7, czyli akordem A7. Co prawda, nie wszystkie d�wi�ki z akordu A7 nale�� do tonacji C-dur, ale fakt bliskiego zwi�zku A7 z Dm7 uzasadnia u�ycie w tym miejscu takiego w�a�nie akordu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Patrz�c na taki przyk�ad m�wimy, �e tutaj A7 jest wtr�ceniem do Dm7.