next up previous contents index
Next: II-V-I (dwa pięć jeden) Up: Funkcje harmoniczne Previous: Funkcje poboczne   Spis tresci   Skorowidz

Wtrącenia

Harmonię utworu, oprócz funkcji pobocznych, można uzupełniać o tzw. wtrącenia. Wtrącenie polega, najprościej to ujmując, na dodaniu dominanty do któregoś z akordów, które już są w utworze. Powiedzmy że nasz utwór ma następującą harmonię:

$ \mid\mid$ Cmaj7   $ \mid$   $ \mid$ Dm7   $ \mid$ G7   $ \mid\mid$  

Drugi takt jest pusty. Warto byłoby go czymś wypełnić. Dobrym pomysłem jest wyprzedzenie akordu Dm7 dominantą do Dm7, czyli akordem A7. Co prawda, nie wszystkie dźwięki z akordu A7 należą do tonacji C-dur, ale fakt bliskiego związku A7 z Dm7 uzasadnia użycie w tym miejscu takiego właśnie akordu.

$ \mid\mid$ Cmaj7   $ \mid$ A7   $ \mid$ Dm7   $ \mid$ G7   $ \mid\mid$  

Patrząc na taki przykład mówimy, że tutaj A7 jest wtrąceniem do Dm7.


next up previous contents index
Next: II-V-I (dwa pięć jeden) Up: Funkcje harmoniczne Previous: Funkcje poboczne   Spis tresci   Skorowidz
Maciej Blizinski 2004-11-16