next up previous contents index
Next: Dodatkowe składniki Up: Oznaczenia akordów Previous: Przykład: blues   Spis tresci   Skorowidz

Typy akordów

W kwitach spotyka się zasadniczo cztery typy akordów:

  1. Durowy z septym± wielk±, o charakterze tonicznym (major, czyt. mejdżer)
  2. Durowy z septym± mał±, o charakterze dominantowym (siedem)
  3. Molowy z septym± mał± (mol siedem)
  4. Molowy z septym± mał± i kwint± obniżon± (mol siedem pięć minus)

Akordy te mog± mieć różne dodatki, ale niemal każdy akord da się sklasyfikować do jednej z tych czterech kategorii, a to bardzo upraszcza czytanie kwitów. Upraszczanie jest konieczne, szczególnie jeżeli czytamy kwity a vista, na dżemie lub w stresie.

major Cmaj7, CM7, CMA7, C7+, C $ \vartriangle$
siedem C7
mol siedem Cm7, CMI7, C-7
mol siedem pięć minus Cm7$ \flat$ 5, C-7($ \flat$ 5), C $ \varnothing$

Oto podstawowe oznaczenia, z jakimi się spotykałem. Podziwiam autorów kwitów za niespotykan± pomysłowo¶ć, np. oznaczenie akordu major poprzez trójk±cik to moim zdaniem rekord ¶wiata. No, ale nic na to nie można poradzić, że akordy zapisuje się na tyle różnych sposobów.


next up previous contents index
Next: Dodatkowe składniki Up: Oznaczenia akordów Previous: Przykład: blues   Spis tresci   Skorowidz
Maciej Blizinski 2004-11-16