ZENON BALCER

INKLINACJE / INCLINATIONS

Cykl „Inklinacje” to efekt moich poszukiwań związanych z subiektywnym odbiorem rzeczywistości.  W prezentowanych pracach wykonanych w technice druku pigmentowego, nie zależało mi na wykonaniu realistycznej kopii istniejącego świata, lecz uwypukleniu jego charakterystycznych cech i intensyfikacji zawartej w nim energii. Inklinacje zarówno realizmem, jak i sztuką nieprzedstawiającą, doprowadziły mnie do zatarcia granicy pomiędzy znanym i nieznanym. Widocznym i niewidzialnym. Istotne dla mnie stało się nie tylko zbudowanie w każdej z prac napięcia wewnątrzobrazowego, ale szczególnie interesujące wydało mi się wytworzenie emocjonalnego połączenia międzykadrowego. Świadomie budowane dynamiczne interakcje zestawianych ze sobą grafik, wypełniają energią tylko pozornie pustą przestrzeń powstałą pomiędzy poszczególnymi pracami. Rzekomo pozbawiony informacji obszar wciąga nas w dywagacje związane z domniemanymi zdarzeniami, jakie miały miejsce przed i po zwolnieniu migawki. Dopowiadają alternatywne historie zwielokrotniac jednocześnie siłę przekazu całego cyklu. Przekierowują widza z bezpiecznych torów postrzegania świata na całkowicie nowe, abstrakcyjne myślenie. Wielokrotne nakładanie ujęć tego samego obiektu, wykonanych z różnych pozycji w równych odstępach czasu, dało mi możliwość stworzenia rozdygotanych, świetlistych struktur w których można doszukiwać się teraźniejszości połączonej w jeden organizm z fragmentami przeszłości. Realne elementy zmieszały się ze sobą tworząc zagadkowe, abstrakcyjne obrazy. Dezorientują i niepokoją widza jednocześnie pobudzając go do ponownej analizy otaczającego świata. Namawiają do wyciągania wniosków i podejmowania własnych, subiektywnych decyzji. 

The series „Inclinations” is the result of my research related to the subjective perception of reality. In the presented works made in the technique of pigment printing, I did not want to make a realistic copy of the existing world, but to emphasize its characteristic features and intensify the energy contained in it. Inclinations in both realism and non-representational art led me to blur the line between the known and the unknown. Visible and invisible. It became important for me not only to build intra-image tension in each of the works, but also to create an emotional inter-image connection. Consciously constructed dynamic interactions of the juxtaposed graphics fill only the seemingly empty space created between individual works with energy. The allegedly no informational area draws us into controversy over alleged events that took place before and after the shutter was released. Alternative stories replenish, at the same time multiplying the power of the message of the whole cycle. They redirect the viewer from the safe paths of perceiving the world to completely new, abstract thinking. Multiple overlapping shots of the same object, taken from different positions at regular intervals, gave me the opportunity to create shaky, luminous structures in which you can find the present combined into one organism with fragments of the past. Real elements blended together to create mysterious, abstract images. They confuse and disturb the viewers, while stimulating him to re-analyze the surrounding world. They encourage them to draw conclusions and make their own subjective decisions. 

Udostępnij / Share: