ZENON BALCER

KONDENSACJA / CONDENSATION



Kondensacja procesów dynamicznych zawartych w zapisie wideo
w celu stworzenia nowej wartości jaką jest statyczny obraz

Condensation of dynamic processes contained in video material
for the purpose of creating a new value – a static image


Wybór tematu był wynikiem moich zainteresowań fotografią, animacją i grafiką oraz chęcią połączenia w nowatorski sposób możliwości jakie niosą ze sobą te dziedziny sztuki. Dzięki takiej hybrydyzacji mediów powstał nowy, interdyscyplinarny organizm posiadający nową, artystyczną jakość. Jest to próba nowego spojrzenia na możliwość interpretacji ruchu zawartego w obrazie filmowym i przełożenia uzyskanych informacji na język statycznej grafiki. Przy wykorzystaniu własnej, autorskiej metody twórczej, wypracowanej w oparciu o dotychczasowe doświadczenia związane zarówno z technikami tradycyjnymi jak i komputerowymi, nastąpiło scalenie dwóch światów: analogowego i cyfrowego. Przeszłości i teraźniejszości. W prezentowanym cyklu zaistniało odwrócenie standardowego toku myślenia związanego z przedstawianiem na nieruchomej płaszczyźnie „zamrożonych” elementów sugerujących ruch. W przeciwieństwie do symulacji ruchu w elementach stacjonarnych, informacje o przeszłych, rzeczywistych ruchach zostały wplecione w dwuwymiarową nieruchomą grafikę, tworząc nowy byt.

Podstawą wykonania tych prac były wykreowane w studyjnych warunkach ruchome zdarzenia zarejestrowane kamerą wideo, gdzie ludzkie dłonie stały się praktycznie niewyczerpanym źródłem inspiracji artystycznych. Celem prezentowanych prac nie było zrewolucjonizowanie podejścia do zagadnień związanych z ruchem, ale raczej poprzez analizę i odwołania do wybranych artystycznych poszukiwań innych twórców w pokrewnej materii, uzyskanie nowego, interesującego spojrzenia na znany od lat problem.

This topic was chosen due to my interest in photography, animation graphics, and the desire to combine, in an innovative way, the possibilities that these areas of art bring. As a result of this combination, an interdisciplinary field was created possessing new artistic quality. This is a new attempt at looking at the possibility of interpreting the motion contained in a film image and translating the obtained information into the language of static graphics. Using my own creative method – developed because of his previous experience relating to both traditional and computer techniques – the two worlds of analog and digital were merged, thus representing the past and present respectively. In the artistic works that are exhibited, there has been a reversal of the standard way of thinking associated with presenting „frozen” elements that suggest movement on a stationary plane. In contrast to the simulation of motion in stationary elements, information about past real motions has been interlaced into two-dimensional still graphics, creating a new entity.

The basis for these works were mobile events created in studio conditions and recorded with a video camera, in which human hands became an inexhaustible source of artistic inspiration. The aim of the presented works was not to revolutionise the approach to issues relating to movement. Rather, by analyzing and referring to the ‘artistic styles’ of other artists in related areas, a new and interesting look at a problem, that has been known for years, was obtained.



Struktura pracy w przybliżeniu / The structure of the work in the close-up


Proces powstawania prac / The process of creating works


Wizualizacja planowanych wystaw

w gmachu ASP we Wrocławiu i Galerii WIT w Warszawie

Udostępnij / Share: