|
:: Zapisz Się Do Klubu :: :: Utwórz Stronę Startową :: :: Dodaj Do Ulubionych :: :: Wejdź na Forum :: |
Truck Of The Year 2005 W czerwcu na Polskie drogi trafiły pierwsze pojazdy nowego modelu Scanii czyli serii R, to już piąta generacja pojazdów przeznaczonych do przewozów daleko dystansowych. Dnia 9 października krakowski dealer Scanii, firma Krak-Scan zorganizował drzwi otwarte, które były związane z otwarciem nowego ASO przy ulicy Tynieckiej 231. To właśnie wtedy miałem okazje bliżej przyjrzeć się pojazdom serii R, a także odbyć jazdę testową. Pojazdy te mogą być wyposażone w silniki 11-, 12-, i 16-litrowe. Do jazd testowych podstawiono pojazd R420 z kabiną Topline. Nowa kabina stała się bardziej aerodynamiczna, lecz większość charakterystycznych elementów zostało jej z poprzedniczki (4 generacja). W stosunku do poprzedniej wersji kabinę umieszczono 7 cm wyżej, co pozwoliło obniżyć tunel silnika do wysokości 14,5 cm. Część sypialna została wyposażona w 2 nowe materace sprężynowe. Dolny o wymiarach 200x80 cm a górne 200x70 cm. Przy dolnej leżance znajdują się 2 lampki do czytania, które zapewniają dobre światło do czytania, bez względu z której strony kierowca ma ułożoną głowę. Znajduje się tam także panel sterowania: ogrzewaniem, lukiem dachowym, oświetleniem i radiem. Pod łóżkiem znajduje się wysuwany schowek, ew można tam zamontować lodówkę 2 komorową. Nowa zakrzywiona deska rozdzielcza, a także pogrupowane przyciski ułatwiają prowadzenie. Radio znajduje się w środkowej części. (standartowo oryginalne Scanii) Kolumna kierownicy zwiększyła możliwości jej dostosowania do sylwetki kierowcy. Do obsługi komputera pokładowego służą przyciski w kole kierownicy, znajduje się tam także sterowanie radiem i tempomatem. W dolnej części znajduje się uchwyt na kubek i butelkę oraz wysuwana dość pojemna szuflada. Nad szybą znajduje się miejsce na tacho, oraz 2 wolne miejsca, nad nimi szczelina na teczkę, wraz z oryginalna skórzaną teczką, a także półka i 3 duże schowki (np. na kuchenkę mikrofalową), a po stronie pasażera zamykany na klucz schowek. Sama jazda to przyjemność. Duże lusterka zapewniają dobrą widoczność. Na desce rozdzielczej znajduje się: prędkościomierz, obrotomierz, stan paliwa, temperatura silnika i ciśnienie w układach hamulcowych, komputer pokładowy też pokazuje najważniejsze informacje. Skrzynia biegów 12 biegowa j est idealnie dopasowana, a manetki przełączania dolnych i górnych biegów oraz połówek są dobrze usytuowane i "leżą pod ręką". Podczas postoju dźwignie można złożyć, a kierownice ustawić pionowo. Klimatyzacja spisuje się doskonale w kabinie znajduje się 5 czujników, które kontrolują prace. 420 konny silnik jest najbardziej popularny w R-kach. Można go zamówić w wersji EURO-4, lecz z tego co się dowiedziałem w tym momencie to nieopłacalna inwestycja. W testowanym pojeździe zarówno fotel kierowcy i pasażera były zawieszone na poduszce i podgrzewane. Są bardzo wygodne i stabilne. Co do zawieszenia kabiny to minimalnie za miękkie jak na nasze koleiny. Niestety cena testowanego ciągnika to ok. 105 tyś EURO netto !! Mimo to warto zainwestować w taki pojazd, ponieważ odpłaci się nam długą żywotnością, niskim zużyciem paliwa i małą awaryjnością. Opracował: Magnum |
|
|
||
© PKMC |
Osiągnięcia | Webmaster |