AKTUALNOŚCI             

HISTORIA             

CZŁONKOWIE             

KSIĘGA GOŚCI             

KNAJPKA             

FORUM             

SPONSORING             

LINKOWNIA             


:: Zapisz Się Do Klubu ::      
:: Utwórz Stronę Startową ::      
:: Dodaj Do Ulubionych ::      
:: Wejdź na Forum ::      






   Ekologia

Co oznaczają zielone znaczki "U", "L", "S", "3", "G", "H", "E" ?

Uciążliwość dla środowiska naturalnego ze strony transportu drogowego została już dawno udowodniona. Nadmierna emisja spalin, natężenie hałasu oraz recykling zużytych olejów, smarów i części zamiennych jak również utylizacja wraków pojazdów to jedne z podstawowych problemów z jakimi borykają się producenci i użytkownicy pojazdów drogowych. Firmy zajmujące się produkcją pojazdów drogowych prześcigają się w coraz to nowych technologiach aby ta uciążliwość była zredukowana do minimum. Obecnie we wszystkich krajach obowiązują przepisy w zakresie norm jaki musi spełniać pojazd dopuszczony do międzynarodowego transportu drogowego. Inaczej mówiąc dymiącą jak huta i pracującą głośno jak ruski czołg z okresu II wojny światowej ciężarówką (czy autobusem) nie wjedziemy za granicę o ile w ogóle do niej dojedziemy, jeśli nas nie zahaltuje wcześniej nasza wspaniała ITD. lub policja.

Na wielu ciężarówkach można zobaczyć zielone okrągłe tabliczki z dużymi literami: "U", "L", "S", "3", "G", "H", "E". Jest to oznakowanie informujące nas o tzw. ekologii, czyli że dany pojazd spełnia określone wymaganiaZ racji iż wywodzą się one z kraju niemieckojęzycznego zatem każda literka jest pierwszą z terminu w tym właśnie języku.

Znaki "U", "S" czy "L" dotyczą austriackich przepisów i umieszczenie ich na samochodach ma jedynie za zadanie przyspieszyć formalności na granicy austriackiej (w praktyce ich montaż nie jest wymagany). Należy pamiętać że posiadanie takiej tabliczki informacyjnej przy jednoczesnym braku potwierdzającego ważnego certyfikatu, grozi wysokim mandatem!

Certyfikaty "L", "U", "S" i "3" dla pojazdów ciężarowych można wyrobić tylko w autoryzowanym serwisie. Dotyczy to również przedłużania certyfikatu "L". W przypadku certyfikatu "S" i "3" dodatkowo, po przeprowadzonym badaniu w autoryzowanym serwisie oraz wystawieniu pierwszej części certyfikatu, należy się zgłosić w Instytucie Transportu Samochodowego, gdzie wykonywane są dodatkowe badania.

A oto co oznaczają poszczególne znaki.



„L” z j.niem. Lärmarmes Kraftfahrzeug nie oznacza bynajmniej, że za kierownicą siedzi kibic wierny Legii Warszawa – podobieństwo oznakowania i loga klubu jest ogromne (to oczywiście żart). Znak "L" oznacza iż jest to pojazd o niskim poziomie hałasu i informuje o spełnieniu wymagań przepisów austriackich dotyczących emisji hałasu. Certyfikat jest ważny przez 2 lata .

„U" z j.niem. Umwelt - środowisko naturalne - informuje o spełnieniu wymagań rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 1992 numer CEMT/CM(91)26/Final dotyczących czystości spalin i poziomu hałasu (green lorry). Spaliny muszą spełniać normę EURO1 a emisja hałasu musi spełniać normy austriackie czyli jak dla "L". Ważność certyfikatu - praktycznie cała żywotność silnika, z tym, że co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "L", który zaświadcza o hałasie (bez tego certyfikat "U" jest praktycznie bezużyteczny).

„S" z j.niem. określa pojazd bezpieczny i bardziej przyjazny dla środowiska iinformuje o spełnieniu wymagań rezolucji konferencji Ministrów transportu (CEMT) z roku 1995 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (safe and green lorry) zgodnie z dyrektywą CEMT/CM(94)4/Final/Anex1. Spaliny muszą spełniać normę EURO2, emisja hałasu wymagania austriackie, wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). Część "A" (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis i ta część jest ważna bezterminowo. Część "B" (wyposażenie i stan techniczny) i "C" (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "L", który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat "S" jest praktycznie bezużyteczny.

Do uzyskania certyfikatu "S" konieczne jest spełnienie dodatkowych wymagań technicznych i wyposażeniowych:

- Głębokość bieżnika co najmniej 2 mm na wszystkich oponach
- Odpowiedni tylny zderzak lub urządzenie zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd dla samochodów ciężarowych i przyczep / naczep (nie dotyczy ciągników siodłowych
- Homologowane boczne osłony zabezpieczające przed dostaniem się pod pojazd dla samochodów ciężarowych i naczep / przyczep (nie dotyczy ciągników siodłowych)
- Światła awaryjne i homologowany trójkąt ostrzegawczy
- Tachograf zgodny z umową AETR
- Ogranicznik prędkości zgodny z Regulaminem 89 lub Dyrektywą 92/94
- Tylne tablice odblaskowe dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton i długości ponad 12 m
- Układ ABS
- Odpowiedni układ kierowniczy
- Spełnienie wymagań dotyczących "przydatności na drodze", w szczególności zadymienie spalin poniżej określonej wartości oraz wyposażenie pojazdu w odpowiedni układ hamulcowy

„3" oznacza EURO3 safe lorry czyli pojazd bezpieczny i bardziej przyjazny dla środowiska spełniający normę Euro3. Oznacza to iż pojazd spełnienia wymagania rezolucji konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 2001 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (Euro 3 safe and green lorry) na mocy rezolucji CEMT/CM(2001)9/Final. Spaliny muszą spełniać normę EURO3, emisja hałasu wymagania austriackie, wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). Część "A" (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis i ta część jest ważna bezterminowo. Część "B" (wyposażenie i stan techniczny) i "C" (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat "3", który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat "S" jest praktycznie bezużyteczny.

Dodatkowymi wymogami technicznymi i wyposażeniowymi koniecznymi do uzyskania certyfikatu "3" są:

- Wymagania dodatkowe jak dla "S" oraz dodatkowo:
- Homologowane i odpowiednio rozmieszczone lusterka
- Homologowane wszystkie światła pojazdu i rozmieszczone zgodnie z przepisami

„G" z j.niem. Geräuscharmes Kraftfahrzeug oznacza pojazd o niskim poziomie hałasu i oznacza iż spełnienia on wymagania przepisów niemieckich dotyczących hałasu w odniesieniu do pojazdów poruszających się w obszarach miejskich.

„H" z j.niem. Hoch Gewicht oznacza zwiększoną dopuszczalną masę całkowitą i informuje o dopuszczeniu pojazdu do eksploatacji z dopuszczalną masa całkowitą 40 ton, pomimo że austriackie przepisy zezwalają na 38 ton.

„E" z j.niem. Eingeschränkt oznacza pojazd o niskim poziomie hałasu i informuje o ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej stosowanym ze względów podatkowych.

Wyrobieniem i przedłużaniem dotychczasowych certyfikatów omówionych wyżej zajmują się autoryzowane serwisy.

Text opracowała ADR na podstawie informacji uzyskanych ze strony Miłośników Volvo. Wielkie dzięki !

Opracowała: ADR



ZALOGUJ SIĘ      

REKRUTACJA      

SALON      

WARSZTAT      

CZYTELNIA      

REPORTAŻE      

PASJE      

MUZYKA      

OSIĄGNIĘCIA      

IMPREZY      




EKOLOGIA      

AETR      

MINITRUCK 2003      

MINITRUCK 2004      

MTM 2004      

TRUCK OF THE YEAR      

TERTRANS      

AUTOSTRADY W USA      

JAZDA TESTOWA      
SCANIĄ R 420
      

DRZWI OTWARTE      
SERWISU SCANI
      

KLUB MILIONERÓW      

HISZPANIA      


Copyright 2003-
© PKMC
Aktualności | Sponsoring | Założyciele | Spotkania | Historia
Osiągnięcia | Webmaster
                              w górę...