AKTUALNOŚCI             

HISTORIA             

CZŁONKOWIE             

KSIĘGA GOŚCI             

KNAJPKA             

FORUM             

SPONSORING             

LINKOWNIA             


:: Zapisz Się Do Klubu ::      
:: Utwórz Stronę Startową ::      
:: Dodaj Do Ulubionych ::      
:: Wejdź na Forum ::      






    Turbocompound

Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie wprowadziła Scania jest turbocompound czyli turbowspomaganie. Jego budowa przypomina turbosprężarkę i jest z nią czasem mylone. Turbocompound zademonstrowany został po raz pierwszy na targach w Brukseli w 2001r. i stanowił on udoskonalone rozwiązanie stosowane w jedenastolitrowych silnikach Euro-1. O ile wcześniejsze wersje turbowspomagania były jak gdyby dodatkowym osprzętem to w tym przypadku silnik już w fazie projektowej został przygotowany na to nowe urządzenie.

Jak to działa?

Kiedy gazy wydechowe opuszczają turbosprężarkę posiadają wysoką temperaturę (ok.600ºC) i ciśnienie. Ta wysoka energia w przypadku zwykłych silników nie jest wykorzystywana do niczego oprócz podgrzewania środowiska i zwiększeni poziomu hałasu. Turbowspomaganie działa jak kantara dla konia – pozwala bowiem na jej częściowe ujarzmienie, przekształcając ją w energię mechaniczną przekazywana na wał korbowy silnika. Gazy wydostające się turbiny turbosprężarki są kierowane na wirnik turbowspomagania a ich energia nadaje wirnikowi prędkość ponad 50000obr/min. Za pośrednictwem krótkiego wałka i przekładni wirnik połączony jest ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które to prędkość obrotową zamienia na siłę przyswajalną przez klasyczne przekładnie zębate, bo taka właśnie stanowi ostatnie ogniwo przemieniania energii spalin na moment obrotowy w tym patencie Scanii. Siła jak jest przekazywana na wał korbowy zależy od różnicy prędkości obrotowej wirnika i koła turbowspomagania zatem najlepsze korzyści otrzymamy przy maksymalnej mocy silnika. Testy wykazały że to rozwiązanie przynosi spore oszczędności w zakresie obciążenia silnika. Spaliny przechodzące przez turbocompound ochładzają się do temperatury 500ºC. Niższa w porównaniu z poprzednimi turbowspomaganiami temperatura ma spory wpływ na żywotność układu wydechowego.

W przypadku użytkowania samochodów budowlanych, które częściej niż inne wykorzystują moce maksymalne tak lubiane przez nasz turbocompoundzik, który daje układowi napędowemu 50KM gratis (bez dodatkowego zużycia paliwa).

Text opracowała ADR na podstawie informacji zaczerpniętych z artykułu Darka Drukały (DeDe-pozdrawiam serdecznie) pt. „Turbocompound, czyli 50km za darmo” (”Polski Traker” nr3/01)

Opracowała: ADR



ZALOGUJ SIĘ      

REKRUTACJA      

SALON      

WARSZTAT      

CZYTELNIA      

REPORTAŻE      

PASJE      

MUZYKA      

OSIĄGNIĘCIA      

IMPREZY      




TURBOCOMPOUND      

TACHOGRAF      

RETARDER      

TIR      

ITD      

CMR      

ATP      

ADR      


Copyright 2003-
© PKMC
Aktualności | Sponsoring | Założyciele | Spotkania | Historia
Osiągnięcia | Webmaster
                              w górę...