|
:: Zapisz Się Do Klubu :: :: Utwórz Stronę Startową :: :: Dodaj Do Ulubionych :: :: Wejdź na Forum :: |
TIR Sporo osób utożsamia z tą nazwą wszelkie samochody ciężarowe służące do międzynarodowego transportu. Tymczasem skrót TIR pochodzący od pierwszych liter słów Internationale des Transports Routiers (Międzynarodowy Transport Drogowy), ułożonych w innej kolejności nie jest nazwą ani pojazdu ani też organizacji czy przedsiębiorstwa. TIR jest konwencją celną dotyczącą międzynarodowego przewozu ładunków z zastosowaniem specjalnych dokumentów – tzw. karnetów TIR. Celem międzynarodowych porozumień było ułatwienie tranzytu celnego towarów. Konwencję TIR stosuje się do przewozu towarów bez przeładunku przez jedną lub kilka granic, od wyjściowego urzędu celnego jednej Umawiającej się Strony do docelowego urzędu celnego innej Umawiającej się Strony lub tej samej Umawiającej się Strony, w pojazdach drogowych, zespołach pojazdów lub w kontenerach, jeżeli jakaś część przewozu między rozpoczęciem i zakończeniem operacji TIR jest wykonywana przez transport drogowy. Możliwe jest również wykonanie przewozu pod osłoną karnetu TIR zaczynającego się i kończącego się w tym samym państwie jeżeli trasa przebiegać będzie przez terytorium obcego państwa. Konwencja TIR zwalnia ładunek od odprawy celnej w punktach granicznych pod następującymi warunkami: a) przejazd musi się odbywać tylko określoną lub zaakceptowaną przez władze celne trasą; b) pojazd musi posiadać świadectwo zdolności technicznej dopuszczające do międzynarodowego przewozu drogowego pod zamknięciem celnym; c) władze celne kraju wysyłki muszą zaopatrzyć skrzynię ładowną samochodu w plomby celne, które są sprawdzane przez władze celne na granicy; zaplombowany ładunek traktowany jest jako tzw. przesyłka celna, tj. nie może wejść do obrotu w kraju, do którego nie jest przeznaczony. Międzynarodowy przewóz drogowy pod osłoną konwencji TIR i pod zamknięciem celnym w pojazdach drogowych, w zespołach pojazdów lub kontenerach nie powinien podlegać kontroli celnej w przejściowych urzędach celnych, jednak w celu uniknięcia nadużyć władze celne mogą w przypadkach podejrzenia o nieprawidłowości, przeprowadzać w danych urzędach kontrole towarów. Inaczej mówiąc, plomby nałożone na pojazd w kraju nadania winny być zdjęte dopiero w państwie docelowym, jeżeli oczywiście towar jest wpisany do karnetu TIR a pojazd oznakowany charakterystycznymi niebieskimi tablicami z białymi literami TIR. Władze celne zdecydowanej większości krajów tranzytowych respektują ustalenia konwencji, dokonując rewizji pojazdu jedynie w uzasadnionych przypadkach. Komitet Administracyjny Konwencji TIR powierzył prowadzenie wszelkich spraw z nią związanych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU z siedzibą w Genewie. Od siebie dodam, że karnety TIR to faktycznie karnety o trochę większym niż A-4 wymiarze(chodzi o długość) z różnego rodzaju zabezpieczeniami które stanowią poważny dokument tak jak druk ścisłego zarachowania. Umieszczanie tabliczki TIR na samym ciągniku jest bzdurą, bowiem sam ciągnik nie przewozi ładunku. Jeżeli poruszamy się samym „koniem”, bo naczepę zostawiliśmy odpiętą tabliczka TIR winna być zasłonięta, zdjęta lub przekreślona czarną taśmą. To uwaga szczególnie dla modelarzy, którzy w przypływie natchnienia nieco przedobrzają sprawę. Opracowała: ADR |
|
|
||
© PKMC |
Osiągnięcia | Webmaster |