|
:: Zapisz Się Do Klubu :: :: Utwórz Stronę Startową :: :: Dodaj Do Ulubionych :: :: Wejdź na Forum :: |
Tachograf W przedstawionej wcześniej części dotyczącej konwencji AETR wspomniałam, iż o tachografach będzie osobny rozdział. AETR bardzo dokładnie określa wraz ze wszystkimi drobnymi szczegółami zasady montażu i działania tachografów-można to znaleźć w części dotyczącej urządzeń kontrolnych. Jeśli ktoś chce poznać szczegóły to zapraszam do lektury tekstu konwencji AETR - to taka mała „konstytucja” truckerów. Tekst można znaleźć na stronach www.psm.pl lub www.zmpd.pl (w dziale konwencje). Geneza tachografu sięga lat dwudziestych minionego wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość samochodów. Dzisiaj tachografy stanowią obowiązkowe wyposażenie wszystkich autobusów i samochodów ciężarowych ( w Polsce o masie całkowitej 9 ton a w transporcie międzynarodowym już od 3,5 ton). Obowiązek ten nie dotyczy autobusów komunikacji miejskiej oraz pojazdów Sił Zbrojnych. Zewnętrznie tachograf przypomina zwykły prędkościomierz, z tym jednak, że oprócz wskazówki prędkościomierza i licznika drogomierza, dostrzegany jeszcze zegar i jeden lub dwa małe przełączniki z charakterystycznymi znaczkami (kierownicy, skrzyżowanych młotków, przekreślonego kwadratu i łóżka).Wszystkie wskazania tachografu w czasie jazdy i postoju pojazdu są rejestrowane na wykresówce tzw. tarczy tachografu. Tarczki tachografowe ą produkowane przez wiele firm w Europie. Kupując tarczki należy pamiętać aby wykonane były z dobrego jakościowo papieru co ma istotny wpływ na jednoznaczność i czytelność zarejestrowanego zapisu oraz że nie każda tarczka będzie pasować do naszego tachografu. Każdy typ tachografu nim zostanie dopuszczony do zainstalowania go w pojazdach musi przejść pozytywnie badania, uzyskać zatwierdzenie typu oraz otrzymać znak homologacji europejskiej. Znak homologacji składa się z umieszczonej w prostokącie litery e i kodu państwa (np. e1 57 oznacza, że tacho jest produkcji niemieckiej-e1-natomiast 57 to nr homologacji). Znak ten jest umieszczony w każdym tachografie na tzw. tabliczce typu. Każda tarcza tachografowa na tylnej stronie ma wykaz znaków i numerów homologacji, dzięki czemu łatwo możemy sprawdzić czy pasuje do naszego typy tachografu czy też nie. Zanim założymy tarczkę do naszego tacha przed ruszeniem w trasę musimy ją opisać-wpisać swoje dane, nr rejestracyjny pojazdu, miejsce założenia tarczy i stan licznika km. Tak opisaną tarczkę wkładamy do tachografu. Należy jeszcze sprawdzić, czy zegar w tachografie jest ustawiony na właściwą godzinę. Aby się o tym przekonać sprawdzamy, którą godzinę tachograf pokazuje na tarczy. W tachografach z otwieranym deklem aktualnie ustawiony czas wskazuje na tarczy małe wycięcie na środku, w górnej części dekla. W najnowszej generacji tachografów kompaktowych, w których tarcze są wsuwane do tachografu niczym płyta CD lub zakładane na specjalny uchwyt, który wsuwa się i chowa po przekręceniu kluczyka tachografu znajduje się dodatkowy wskaźnik pory dnia. Jeśli czas się nie zgadza, przestawiamy zegar-ważne aby to robić zgodnie z ruchem wskazówek. Teraz możemy ruszyć w trasę. Ponieważ o tachografach można by pisać elaboraty nie chcę się tu doktoryzować z zagadnień technicznych. Dwie podstawowe kwestie o których winniśmy pamiętać to przechowywanie tarczek-ze sobą musimy mieć z ostatniego tygodnia, natomiast pracodawca jest zobowiązany przechowywać wszystkie tarczki przez cały rok, podlegają bowiem kontroli jaka może zawitać do firmy (choćby ze strony ITD.). Druga kwestia dotyczy legalizacji tachografu. W przypadkach jakichkolwiek usterek, nieprawidłowości a także upływającego terminu ważności legalizacyjnej należy udać się do specjalistycznego serwisu (jest ich cała masa), w którym nasze problemy zostaną rozwiązane. Tytuł niniejszego artykułu brzmi nieco przewrotnie, niemniej nie jest bezpodstawny. Jeżdżąc w trasy musimy się pilnować aby nie przegiąć pały, gdyż „zostanie to użyte przeciwko nam”. Na Zachodzie a obecnie i u nas służby typu ITD oraz policja są szczególnie wrażliwe na te urządzenie i jego zapis. A kary za przekroczenie czasu pracy są bardzo wysokie i nie ma zmiłuj. Ale to wszystko związane jest z bezpieczeństwem na drogach i ukróceniem procederu jaki u nas miał (jeszcze ma) miejsce zwanego w skrócie „woda, konserwy i jazda bez przerwy”. Text opracowała: ADR ( na podstawie artykułu D.Kostrzewy zamieszczonego w informatorze-kalendarzu „Polskiego Trakera” 2001r.) Opracowała: ADR |
|
|
||
© PKMC |
Osiągnięcia | Webmaster |