|
:: Zapisz Się Do Klubu :: :: Utwórz Stronę Startową :: :: Dodaj Do Ulubionych :: :: Wejdź na Forum :: |
Retarder Układ hamulcowy stanowi jeden z zasadniczych układów wszystkich pojazdów silnikowych. W przypadku samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych ( a także autobusów) stosuje się układy wspomagane pneumatycznie, w których klocki hamulcowe (czasem szczęki hamulcowe) w hamulcach tarczowych są dociskane do tarcz hamulcowych (lub bębnów) przez siłowniki pneumatyczne uruchamiane i sterowane pedałem hamulca. W każdym przypadku podstawowy układ hamulcowy (zwany zasadniczym) musi zapewnić skuteczne hamowanie całego zestawu. Oprócz zasadniczego układu hamulcowego pojazdy są wyposażone w pomocniczy układ hamulcowy (tzw. hamulec ręczny) używany w przypadku awarii układu podstawowego czy też do unieruchomienia pojazdu stojącego np. na pochyłej drodze. Dodatkowym układem hamulcowym jest zwalniający układ hamulcowy zwany retarderem. Służy on do zmniejszenia prędkości pojazdu bez możliwości zatrzymania pojazdu lub jego unieruchomienia na postoju. Stosowanie retardera zwanego również zwalniaczem jest wymagane przepisami prawnymi w krajach Unii Europejskiej (dotyczy on głownie autobusów powyżej 5,5 tony DMC i ciężarowych z przyczepami bądź naczepami powyżej 9 ton DMC). Przepisy określają również skuteczność działania tego typu urządzenia, które muszą zapewnić załadowanemu zestawowi na odcinku drogi o długości 6km i pochyleniu 7% utrzymanie stałej prędkości nie przekraczającej 30km/h. Korzystając z hamulca silnikowego celem zwolnienia prędkości jazdy, kierowca zamyka sterowana pneumatycznie przepustnicę znajdującą się w układzie wydechowym silnika. Obecnie niektórzy producenci wprowadzili nowe rozwiązania, polegające na tłumieniu wypływu spalin z silnika poprzez zmianę luzów zaworów wydechowych. Jednak żadne z dotychczasowych rozwiązań hamulców silnikowych nie posiada takiej skuteczności jak zwalniacze elektryczne czy hydrodynamiczne. W retarderach elektrycznych efekt hamowania wywołany jest poprzez wytworzone pole magnetyczne, które powoduje przyciąganie się wzajemne wirujących tarcz hamulcowych. To z kolei oddziaływuje na hamująco na ruch obrotowy wału napędowego na którym zazwyczaj są zainstalowane hamulce elektryczne. W retarderze hydrodynamicznym - który najczęściej jest omawiany - jako czynnik hamujący wykorzystywany jest dławiony przepływ oleju. W obudowie zamontowane są dwa koła turbiny łopatkowej, z tym że jedno z nich jest ruchome a drugie trwale połączone z obudową hamulca. W czasie jazdy wirnik ruchomy który jest połączony poprzez wał z kołami pojazdu obraca się z prędkością jazdy. Kiedy kierujący uruchomi hamulec (znajdujący się zazwyczaj pod kierownicą) spowoduje wtrysk oleju do przestrzeni międzyłopatkowej hamulca. Olej wprawiony w ruch przez ruchomy wirnik usiłuje pokonać opór łopatek koła nieruchomego co wyzwala siłę hamowania przenoszona na koła pojazdu. Efekt hamowania uzyskiwany w obu rodzajach retarderów nie wykorzystuje tarcia mechanicznego co nie powoduje zużycia części z nimi współpracujących. Skuteczność hamowania retarderem jest uzależniona od prędkości jazdy i stopnia napełnienia olejem przestrzeni międzyłopatkowej obu wirników. Niewątpliwym plusem stosowanych obecnie zwalniaczy hydraulicznych jest osiągnięcie dobrego hamowania również przy niewielkiej prędkości. Zaletami retarderów są również cicha praca oraz fakt, iż w momencie ich włączenia nie dochodzi do zblokowania kół. Ich włączenie odbywa się w miękki sposób siła hamowania regulowana jest stopniowo. Jak wykazały niemieckie analizy na tamtejszych drogach, ponad 80% hamowań w czasie jazdy może być wykonywanych przy użyciu retardera. A to z kolei pozwala przedłużyć trwałość hamulca zasadniczego. Jeśli chodzi o eksploatację to retarder oprócz terminowej wymiany oleju jest praktycznie nie do „zajeżdżenia”. Niestety jak wszędzie tak i tu nie ma ideałów i są też pewne mankamenty. Tym mankamentem jest ciężar, bowiem retarder waży sobie od 100-300kg ( w zależności od konstrukcji) co z kolei wpływa na obniżenie ładowności pojazdu. Text opracowała: ADR w oparciu o felieton techniczny Adama Siedleckiego pt. „Retardery” zamieszczony w „Truckerze” nr 6/99 Opracowała: ADR |
|
|
||
© PKMC |
Osiągnięcia | Webmaster |