|
:: Zapisz Się Do Klubu :: :: Utwórz Stronę Startową :: :: Dodaj Do Ulubionych :: :: Wejdź na Forum :: |
CMR - międzynarodowy list przewozowy Przewóz towarów w komunikacji międzynarodowej odbywa się na podstawie konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR - International Consignment Not). Konwencja ta została sporządzona-podobnie jak wiele innych aktów prawnych w dziedzinie transportu-w Genewie w 1956r. Polska ratyfikowała konwencję CMR w 1962r. Konwencja CMR stosowana jest praktycznie obligatoryjnie do przewozu towarów, wykonywanych transportem samochodowym zarobkowo. Chodzi tu o przewóz towarów miedzy dwoma (lub więcej) krajami, pod warunkiem, że co najmniej jeden z tych krajów jest sygnatariuszem konwencji. Konwencja tak jak każdy akt prawny ma też swoje wady i w przypadkach wystąpienia wątpliwości strony korzystają z prawa wewnętrznego kraju pozwanego. Umowę o przewóz towaru w obrocie międzynarodowym uważa się za zawartą z chwilą przyjęcia ładunku przez przewoźnika oraz wydania nadawcy jednego z oryginałów listu przewozowego podpisanego przez przewoźnika. W odróżnieniu od innych konwencji CMR nie ustala wzoru listu przewozowego, zatem inny jest on np. w Niemczech a inny w Polsce( CMRki drukowane na Zachodzie zawierają 28 pól a w Polsce tylko 24).Istotne jest pole, które wymusza na wystawiającym list przewozowy podanie znaków rejestracyjnych ciągnika i naczepy o czym nasi przewoźnicy nieraz zapominają. List przewozowy wystawiany jest w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przez przewoźnika (podpisy te mogą być wydrukowane lub zastąpione stemplem nadawcy i przewoźnika o ile ustawodawstwo kraju w którym wystawiono CMRkę na to pozwala). W całej Europie przyjęto drukowanie oryginalnych listów przewozowych w następujących kolorach: -pierwszy egzemplarz dla nadawcy w kolorze czerwonym; -drugi egzemplarz dla odbiorcy w kolorze niebieskim; -trzeci egzemplarz dla przewoźnika w kolorze zielonym; Każdy komplet listu przewozowego zawiera również list przewozowy w kolorze białym, który nie jest oryginałem i przeznaczony jest wyłącznie do kontroli (np.taryfowej). Oprócz podstawowych danych nadawcy, przewoźnika i odbiorcy CMR powinien zawierać takie informacje jak rodzaj towaru i sposób jego opakowania, jego wagę, koszty związane z przewozem, instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych, oświadczenie o tym iż przewóz podlega przepisom konwencji CMR. Strony mogą zamieścić w liście inne dane, jakie uznają za potrzebne. Podczas przyjęcia towaru do przewozu konwencja nakłada na przewoźnika obowiązki związane z: -sprawdzeniem poprawności danych listu przewozowego z ilością sztuk, jak również ich cech i numerów; -stwierdzeniem widocznego stanu towaru i jego opakowania; W przypadku wszelkich niezgodności przewoźnik zobowiązany jest dokonać odpowiedniego wpisu do listu przewozowego. W przeciwnym przypadku następuje domniemanie, że towar i opakowanie były w dobrym stanie i że ilości, cechy jak również numery były zgodne. Konwencja CMR reguluje również: -obowiązki i odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika; -obowiązki przewoźnika za dokumentację lub jej niewłaściwe użycie; -prawa nadawcy do rozporządzania towarem; -prawa rozporządzania towarem przysługujące odbiorcy; -warunki wydania towaru odbiorcy; -możliwość odmowy przyjęcia ładunku przez odbiorcę; -postępowanie przewoźnika z ładunkiem nieodebranym; -odpowiedzialność przewoźnika za ładunek oraz wyjątki zwalniające go; -reklamacje i roszczenia wynikające z przewozu, tryb i ich przedawnienie; -wykonywanie przewozów kolejno przez kilku przewoźników. Jedną z istotnych a często zapominaną kwestią jest to że kierowca podpisując w polu 23 CMR, staje się stroną umowy przewozu co nadaje wysoka rangę w transporcie międzynarodowym. Brak podpisu nadawcy czy inne niedociągnięcia w wypełnionym liście przewozowym pociągają za sobą szereg problemów, które mogą przynieść poważne konsekwencje (włącznie z nałożeniem kary) gdyż stanowią naruszenie przepisów celnych-a tu już nie ma zmiłuj. Obrót międzynarodowy towarów (dotyczy to również transportu) ma to do siebie, że tzw. przewalanki są dokonywane przez obie strony (np. importer z eksporterem) zatem służby celne są szczególnie wyczulone na takie sprawy. Wzór listu przewozowego CMR (podobnie zresztą jak wzór karnetu TIR) można znaleźć w archiwalnych numerach „Truckera” jak również w kalendarzach-informatorach „Polskiego Trakera” (wcześniej „Truckera”) z ostatnich lat. Niestety w bieżącym wydaniu zabrakło miejsca na te informacje. Opracowała: ADR |
|
|
||
© PKMC |
Osiągnięcia | Webmaster |