"Zajączki" dla dzieci od 7 lat

Dzieci siadają w kręgu na ziemi, każde dziecko od tej pory jest zajączkiem i ma swój numer. Zajączek nr.1,2,3 itd. Zajączki radarują czyli machają rękami przy uszach tak jak na obrazku. Jeżeli radaruje zajączek numer 2 to macha oboma rękami, zajączek nr 1 po jego prawej stronie macha lewą ręką a zajączek nr 3 po lewej stronie macha prawą ręką.
Zaczynamy grę. Zajączek nr 1 mówi: Zajączek numer 1 nadaje do zajączka np. nr 5. Teraz zajączek numer 5 nadaje do zajączka o dowolnym numerze. Kiedy zajączek numer 5 nadaje to jedną ręką nadają zajączki po ubu jego stronach. Zajączek nr 5 mówi: Zajączek numer 5 nadaje do zajączka nr 3. Teraz nadaje zajączek numer 3 a radarują przy okazji zajączki nr 2 i 4.
Kto się zagapi ten odpada z gry, ale nadal pozostaje na swoim miejscu, tylko nie radaruje. To zaczynają się trudności. Jeśli mamy zajączki nr 1,2,3,4,5,6 i 7 i zajączek nr 3 odpadnie i ktoś "nada" do zajączka nr 4 to radarują tego zajączka numery 5 i 2. Jeśli nr 2 odpadnie to zajączka nr 4 radarują zajączki nr. 5 i 1. Kto się zagapi odpada z gry.


"Paweł, Paweł" dla dzieci od 7 lat

Dzieci siedzą w kole na ziemi. Każde dziecko ma swój numer, jedna osoba nazywana jest Pawłem. Więc jest Paweł,1,2,3 itd. Zabawa polega na wyklaskiwaniu rytmu i zmieszczeniu się w nim. Klaszczemy przemiennie dwa razy w uda, dwa razy w dłonie. Wszystkie dzieci klaszczą. Teraz, podobnie jak w Zajączkach "nadajemy" do siebie. Zaczyna Paweł. Klaszcząc w uda mówi "Paweł, Paweł", klaszcząc w dłonie podaje numer osoby do której nadaje np. "trzy, trzy". Nie wypadając z rytmu osoba o numerze 3 klaszcząc w uda podaje swój numer, klaszcząc w dłonie numer osoby do której nadaje. np. "3,3 (w uda) 8,8 (w dłonie). Kiedy uczestnicy dochodzą do wprawy przyśpieszamy tempo. Kto wypadnie z rytmu odpada, kto nada do osoby, która odpadła również odpada.


"Mafia" dla dzieci od 8 lat

Dzieci siedzą w kręgu na ziemi. Wszyscy jesteśmy mieszkańcami miasteczka, w którym pojawiła się mafia i zabija niewinnych obywateli. W zależności od ilości osób w mafii mogą być 2-3 osoby. Musi być osoba prowadząca grę, katani, mafia i obywatele. Role przydziela się za pomoca kart do gry tak by nikt nie wiedział kto jest kim. Role (z wyjątkiem prowadzącego grę) są tajne. Zadaniem kataniego jest zwalczenie mafii, zadaniem mafii jest pokonanie obywateli i kataniego.
Przebieg gry jest następujący: Miasto idzie spać (wszyscy zamykają oczy), budzi się mafia, mafia się poznaje (osoby z mafii otwierają oczy, starają się przy tym zachowywać dyskretnie, żeby nie wyjawić, że są z mafii). Mafia zasypia. Budzi się katani. Katani w dyskretny sposób, np. ruchem oczu czy nieznacznym ruchem ręką pyta prowadzącego czy dana osoba jest z mafii. Katani zasypia. Budzi się miasto, mówimy, że jest w miescie mafia, że jest niebezpiecznie itp. Miasto zasypia, budzi się mafia, mafia zabija (wskazana przez mafię osoba odpada z gry) budzi sie katani, katani się pyta, zasypia. Budzi się miasto ale bez...i tu prowadzący mówi kogo mafia zabiła. Rozpoczynamy dyskusję kto może być w mafii, padają oskarżenia, mowy obronne, sugestie, przypuszczenia. W końcu miasto zabija jedną osobę drogą głosowania. Teraz okazuje się czy osoba była z mafii czy była niewinnym obywatelem. Znowu miasto zasypia i cała procedura się powtarza. Katani dzięki zdobytym informacjom moze znacząco wpływać na przebieg gry. Gra kończy się kiedy obywateli jest za mało, żeby pokonać mafię lub kiedy obywatele zabija mafię.